Pastinya satu Malaysia dah tau, projek Mass Rapid Transit – projek terbesar dalam sejarah Malaysia, RM36.6billion – akan bemula dengan tergesa-gesanya Julai 2011 ini. Malaysia dah punya pelbagai projek rel – Komuter, LRT, Monorel, ERL, Double Track....Shuttle Tren @KLIA?
Projek trek elektrik berkembar KL-Pdg Besar & Gemas-JB sedang disiapkan, tren keretapi dah order???
Bukan nak mempersoal kewajaran projek MRT ni, memang lebih banyak manfaatnya, tapi soalnya kenapa tergesa-gesa?
Satu Malaysia tahu, PM Tuan Najib belum pun 2 tahun jadi PM, tapi macamana dalam masa kurang 1 tahun, kajian MRT ni boleh siap. Tesis budak-budak ‘U’ pun ambil masa 2 sem (=1 tahun) nak siap.
Sejak ‘roadshow’ projek MRT ni memulakan ‘public viewing’ bermula pada Hari Valentine, macam-macam komen didengar – yanng komen pun bukanlah calang2 orang, bolehlah dikatakan pakar walaupun tak sebijak Tuan Najib .
Yang pertama didengar, Kajian Impak Alamsekitar (EIA) projek ni pun baru disiapkan juga pada 14 Feb 2011. Maksudnya, sebarang perancangan rapi belum mengambil kira laporan EIA – Jab. Alam Sekitar.
Lepas tu dengar pula Pertubuhan Kajian Air & Tenaga Malaysia (AWER) beri komen – kerajaan tak ambil kira segala aspek sebelum umumkan projek MRT pada umum. Soalan paling utama, impak kos yang terpaksa ditanggung pengguna walaupun setelah MRT ini disiapkan – akses ke stesen MRT, laluan, kos pengguna (pergi balik ke stesen), manfaat penduduk setempat, dan mcm2 lagi.
Terbaru dengar pula rungutan penduduk Damansara dan PJ – mereka mahu laluan MRT ini dibina di bawah tanah dan bukan landasan atas tanah macam Monorel, Komuter atau LRT. Alasannya, pencemaran, gangguan kejiranan, nilai hartanah, nilai estetika dan sebagainya. Penduduk Damansara Heights contohnya berpendapat, orang kaya seperti mereka tidak memandang projek ini sebagai projek penting untuk mereka kerana mereka masih ada Jaguar, BMW untuk dipandu – jadi kenapa MRT perlu lalu di kejiranan mereka dan mencemarkan ‘privasi’ mereka.
Mungkin lepas ni banyak lagi komen2 ‘membina’ dari rakyat Malaysia yang Tuan Najib tak sedap dengar, yang boleh diklasifikasikan sebagai ‘komen cemburu’ bak kata TPM Tuan Muhyiddin.
Apa-apa pun kita tunggu bulan Julai ini bila Najib dengan ‘hard hat’nya turun ke tapak projek untuk upacara ‘tekan suis backhoe’ a.k.a Majlis Pecah Tanah.
Harini terdengar pula ada pihak sungguh2 berminat nak teruskan projek keretapi laju KL-Singapura. Seekor lagi ‘Gajah Putih’ akan lahir.....
p/s: Agaknya Puan Rosmah pernah naik Komuter atau LRT tak??
nak ke bik mama tu naik tren nanti tggl wig n cair mekap yg tah berapa inci tu huhu..
BalasPadam