Langkau ke kandungan utama

sejarah ALFA ROMEO

ALFA ROMEO. Jenama hebat dari Itali, penuh dengan tradisi, sejarah , seni, ego dan romantik. Kalau pun ia bukan jenama paling hebat, ia mungkin salah satu dari jenama terhebat dalam sejarah dunia otomotif.


  • Nama asal Alfa Romeo ialah SAID, ringkasan dari Societa Anonima Italiana Darracq (Syarikat Italy Darrarq). Alexandre Darrarq adalaha nama ahli perniagaan dari Perancis, dan SAID merupakan cabang perniagaan otomobilnya di Itali. SAID sempat menghasilkan 2 model kenderaan, namun perusahaan ini tidak berjaya dan ditutup pada tahun 1909.
    Iklan kereta jenama Darracq
  • Dalam tahun 1909, fasiliti pengeluaran SAID bepindah ke Milan diwilayah Lombardy dan kekal menghasilkan kenderaan dibawah kelolaan Ugo Stella. Bagi menandakan perubahan pemilikan, syarikat ini diberi nama baharu, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili atau A.L.F.A (Kilang Kereta Lombarda). Logo ALFA ROMEO yg masyhur juga diciptakan selepas berpindah ke kilang ini.
  • ALFA memulakan aktiviti lumba kereta pada 1911, hampir serentak dengan penukaran nama baharu. ALFA dianggap salah satu jenama yang paling berjaya dalam sejarah sukan bermotor. Penampilan pertama tim ALFA adalah dengan model perlumbaan yang antara termaju – mencecah kelajuaan 100km/h. Model lumba seterusnya diperkenal sebagai ALFA Corsa. Kejayaan awal ini membina asas kukuh untuk ALFA menempa kejayaan seterusnya, termasuk dalam F1, Indy, Touring dan rally. 
  • Namun disebalik kejayaan dicipta, kemajuan ALFA tersekat dek Perang Dunia Pertama. ALFA diselamatkan ahli perniagaan terkenal dari Naples, Nicola Romeo. Romeo membeli ALFA dan mula menghasilkan enjin kapalterbang dan perkakasan ketenteraan. Perubahan ini meyelamatkan ALFA. Nama Romeo ditambah pada jenama ini, menjadi ALFA ROMEO. ALFA ROMEO menyambung kembali pengeluaran kereta pada tahun 1919.  
    Nicola Romeo bersama pelumba tim Alfa Romeo
  • Pada 1929, divisyen lumba baharu ALFA ROMEO ditubuhkan dengan nama Scuderia Ferrari (Kandang Kuda Ferrari). Tim ini diketuai pelumba lagenda, Enzo Ferrari.
    Alfa Romeo P2 1500
  • Tim ALFA ROMEO memenangi edisi pertama kejuaraan Formula 1 pada tahun 1950. Dalam tahun 1950-an juga, ALFA ROMEO memulakan pengeluaran sistematik (assembly line)
  • Barisan model mewah ALFA ROMEO sangat popular dalam era 50an-60an terutama selebriti. Dikatakan Pope juga memiliki ALFA ROMEO 2600, dan JF Kennedy memiliki ALFA ROMEO Giulietta Spider.
  • Sehingga 1980-an, kesemua model hasil ALFA ROMEO adalah pacuan roda belakang, kecuali model Alfasud.
  • 80-an adalah era kemerosotan ALFA. ALFA sedikit diselamatkan oleh model ALFA ROMEO Arna (dihasilkan bersama Nissan) tapi model ini masih gagal selamatkan kewangan syarikat. Hasilnya, ALFA ROMEO menjadi sebahagian dari milik gergasi otomobil Itali, FIAT. ALFA ROMEO masih dibiarkan kekal dengan tradisi dan teknologi uniknya yang terkenal.
  • Dengan bantuan wang FIAT, ALFA ROMEO mengembalikan kegemilangannya dan menghasilkan banyak model Berjaya, antaranya 156, 147,156 GTA,156 Sportwagon GTA dan 159. Model Brera dianggap sebagai ‘kereta paling cantik didunia”.
  • Sepanjang sejarahnya, ALFA ROMEO sering menukar slogan bagi kekal relevan dengan kehendak pasaran, tapi sentiasa mengekalkan originality dan sifat sporti/kesukanan jenama ini. Contohnya ; ‘The family car that wins races’ (Kereta keluara yang menjuarai perlumbaan), ‘Racing since 1911’ (Berlumba sejak 1911), ‘The car you drive to work is a champion’ (Kereta yang anda pandu ke pejabat adalah juara), ‘Mediocrity is a sin’ (biasa-biasa adalah satu kesalahan), ‘Driven by Passion’ (Didorong semangat), ‘Without heart we would be mere machines’ (Tanpa jiwa, kami adalah mesin semata-mata).
  • Menurut lagenda otomobil, pengasas dan ahli industry hebat Amerika, Henry Ford adalah peminat besar jenama ALFA ROMEO. Ford akan membuka topi setiap kali melihat kereta ALFA ROMEO dijalanan, sebagai tanda hormat kepada jenama ini.
  • ALFA ROMEO adalaha antara beberapa jenama klasik yang masih kekal selepas usia 100 tahun, jenama lagenda yang masih lagi aktif mengeluarkan kenderaan lagenda. Mungkin sekiranya Henry Ford masih hidup, beliau masih lagi menanggalkan topi nya setiap kali melihat kereta ALFA ROMEO dijalanan. Ini lah istimewanya ALFA ROMEO.
Sumber ; mydriftfun.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga