Langkau ke kandungan utama

Mencari kehebatan KLIMS’10



Selesai mengunjungi Kuala Lumpur International Motor Show 2010 (KLIMS2010), ada satu komen besar berlegar dalam kotak akal. Patutkah huruf ‘I’ diletakkan di KLIMS’10. Tahap sebenar KLIMS’10 bukanlah bertahap antarabangsa tetapi sekadar ‘boleh tahan’ sahaja.

Bukan nak membandingkan KLIMS dengan autoshow hebat seperti di Geneva, Paris, Detroit, Tokyo, dan Beijing tetapi untuk bersaing dengan Bangkok atau Jakarta International Motorhow juga seperti bukan dalam liga yang sama dengan KLIMS10. Tiada nama besar pemain automotif eropah seperti Audi, Volkswagen, BMW, MINI, Mercedes Benz, Renault, Ford, Citreon dan Volvo. Jauh sekali untuk melihat kelibat nama besar industri seperti Porshe, Aston Martin, Jaguar, Lamborghini, Ferrari, Alfa Romeo. Mencari nama Pagani Zonda, Cadillac, Vauxhall, McLaren, dan Atom pula seolah mencari nama BigMac di restoran KFC. Jenama automotif Asia seperti Subaru, Mazda, malahan Tata dan Mahindra juga tidak kelihatan di KLIMS.

Penganjur KLIMS, AAM mencanang tema ‘We Care – Green Car’ untuk KLIMS kali ini tapi rasanya usaha itu hanyalah seperti melepas batuk ditangga sahaja. ‘Kereta Hijau’ hanya boleh dikira dengan jari, lebih kecil bilangan dibanding dengan kereta konvensional. Tiada kelibat kereta hijau; Nissan Leaf, Chevrolet Volt, Camry Hybrid, Cayenne Hybrid atau Jazz Hybrid.

Bahan pameran di KLIMS hanya lebih baik sedikit berbanding ‘showroom’ tertentu. Namun terima kasih kepada pemain indutri tempatan seperti Proton, Perodua dan Naza yang banyak menyelamatkan maruah KLIMS’10. Proton berjaya tampil dengan kereta konsep yang menarik seperti EMAS serta membawa masuk LOTUS Esprit dan CITY CAR. Naza dilihat seolah menjadi ‘penganjur bersama’ KLIMS’10 bila melihat sebahagian besar lantai dewan dipenuhi jenama dibawah payung Naza; KIA, Peugeot, supercar eksotik – Ferrari, Maserati; dan juga jenama superbike Ducati, Aprilia, Piagio dan Gilera. Itu belum bercakap tentang ‘Bumblebee’ yang dibawa masuk sekadar untuk melariskan barang permainan Transformer dan mencari wang saku lebih sahaja, sama seperti ‘Batmobil’ yang entah dari mana datangnya.

Venue KLIMS’10, PWTC juga dilihat sudah kurang relevan dengan tahap ‘International’ KLIMS. Jarak dewan yang jauh, laluan yang sempit, parkir yang terhad, tandas usang malah kedudukan PWTC itu sendiri sedikit menjejaskan kredibiliti KLIMS’10.

Banyak yang perlu dibincang oleh penganjur KLIMS’10 dalam ‘post mortem’ mereka nanti. Pembaharuan, bahan pameran dan koordinasi perlu lebih berkualiti untuk tidak membiarkan KLIMS terus tertinggal. Tetapi KLIMS juga membuktikan walaupun Malaysia adalah salah satu dari pasaran terbesar kereta penumpang di Asia,namun ianya bukanlah bersifat antarabangsa kerana pasaran tempatan yang lebih banyak dibanjiri kereta berstatus ‘nasional’ seperti Proton, Perodua, malah Naza-KIA, Naza-Peugeot, Hyundai-Inokom saja. Polisi Automotif Nasional harus dikaji supaya industri automotif tidak akan menjadi ‘industri syok sendiri’.

Ulasan

  1. btul! sayer setuju! for rm20 ticket, really not worth it :( huhu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

Rebiu Buku – WTF? 23 Hartanah Sebelum Berumur 30

Buku ini bukanlah ‘kitab ulung’ ilmu hartanah, tetapi tulisan Faizul Ridzuan ini boleh memberikan pengetahuan asas memiliki hartanah. Merangkumi perkara asas pemilikan rumah, hinggalah sampel analisa sesebuah ‘properti’, Faizul berkongsi pengetahuannya dengan pembaca. Diterjemahkan oleh blogger Ariff Shah dari versi WTF? Bahasa Inggeris, buku ini amat popular dikalangan ‘investor’ muda untuk berkenalan dengan ilmu dan prosedur penting sebelum, ketika dan menjual hartanah. Disampaikan dengan bahasa yang mudah difahami dan santai, jutawan muda Faizul menjadikan pengalamannya sebagai contoh mudah bagi menyampaikan mesej. Faizul berjaya memahamkan pembaca mengenai terma-terma pembelian rumah, dan langkah awal persediaan memiliki rumah dalam persekitaran Malaysia. Siri buku Wa Tak Faham yang bagus  dan ‘kesederhanaan’ Faizul sangat wajar dicontohi.

Anak Tupai...

Lagu 'Anak Tupai" - OST Budak Kelantan....baik korang tengok cite ni....sedap deh... Ado sekor…anok tupai… Atas jula mokte… kudung ekor..perut lapar… jale cari make….(2x) (2x) kejadie Tuhe..dipanggil namo tupai.. asalnyo dale hute… sejenis mamalia… (2x) kalu pasal jakit kot dehe… diolah yang paling panda… jatuh jaghe-jaghe kerano dio tok sobar… panda-panda tupai melopat jatuh tanoh jugok… nok wi kabar..oghe jahat… jange terlajak manggak… ooo…oghe zaman dulu… pakat hambat tupai… bimbang ko woh kayu … takut tok de besar… (2X) nyo durian duku… kalu de nyo kerit tupai… pendek tahun tuh…nyo durian tok de nok jual…. ooo…sekat bedil ado… tupai habih mati…. hok ni lah sayo raso… kito sgt rugi… (2x) kito manusia…tinggi mano pon kito ngaji… nok wak tupai sekor tentu skali nyo tok jadi oooo…raso siye sunggoh…. tgk sekor anok tupai.. krano terlajok kuruh… sapa tokleh niti pagar… (2x) bulu-bulu pon habis luruh… air mato bera-bera… maghi dale baruh bokali keno racun bakar. Korang faham tak ...