Langkau ke kandungan utama

Mencari kehebatan KLIMS’10



Selesai mengunjungi Kuala Lumpur International Motor Show 2010 (KLIMS2010), ada satu komen besar berlegar dalam kotak akal. Patutkah huruf ‘I’ diletakkan di KLIMS’10. Tahap sebenar KLIMS’10 bukanlah bertahap antarabangsa tetapi sekadar ‘boleh tahan’ sahaja.

Bukan nak membandingkan KLIMS dengan autoshow hebat seperti di Geneva, Paris, Detroit, Tokyo, dan Beijing tetapi untuk bersaing dengan Bangkok atau Jakarta International Motorhow juga seperti bukan dalam liga yang sama dengan KLIMS10. Tiada nama besar pemain automotif eropah seperti Audi, Volkswagen, BMW, MINI, Mercedes Benz, Renault, Ford, Citreon dan Volvo. Jauh sekali untuk melihat kelibat nama besar industri seperti Porshe, Aston Martin, Jaguar, Lamborghini, Ferrari, Alfa Romeo. Mencari nama Pagani Zonda, Cadillac, Vauxhall, McLaren, dan Atom pula seolah mencari nama BigMac di restoran KFC. Jenama automotif Asia seperti Subaru, Mazda, malahan Tata dan Mahindra juga tidak kelihatan di KLIMS.

Penganjur KLIMS, AAM mencanang tema ‘We Care – Green Car’ untuk KLIMS kali ini tapi rasanya usaha itu hanyalah seperti melepas batuk ditangga sahaja. ‘Kereta Hijau’ hanya boleh dikira dengan jari, lebih kecil bilangan dibanding dengan kereta konvensional. Tiada kelibat kereta hijau; Nissan Leaf, Chevrolet Volt, Camry Hybrid, Cayenne Hybrid atau Jazz Hybrid.

Bahan pameran di KLIMS hanya lebih baik sedikit berbanding ‘showroom’ tertentu. Namun terima kasih kepada pemain indutri tempatan seperti Proton, Perodua dan Naza yang banyak menyelamatkan maruah KLIMS’10. Proton berjaya tampil dengan kereta konsep yang menarik seperti EMAS serta membawa masuk LOTUS Esprit dan CITY CAR. Naza dilihat seolah menjadi ‘penganjur bersama’ KLIMS’10 bila melihat sebahagian besar lantai dewan dipenuhi jenama dibawah payung Naza; KIA, Peugeot, supercar eksotik – Ferrari, Maserati; dan juga jenama superbike Ducati, Aprilia, Piagio dan Gilera. Itu belum bercakap tentang ‘Bumblebee’ yang dibawa masuk sekadar untuk melariskan barang permainan Transformer dan mencari wang saku lebih sahaja, sama seperti ‘Batmobil’ yang entah dari mana datangnya.

Venue KLIMS’10, PWTC juga dilihat sudah kurang relevan dengan tahap ‘International’ KLIMS. Jarak dewan yang jauh, laluan yang sempit, parkir yang terhad, tandas usang malah kedudukan PWTC itu sendiri sedikit menjejaskan kredibiliti KLIMS’10.

Banyak yang perlu dibincang oleh penganjur KLIMS’10 dalam ‘post mortem’ mereka nanti. Pembaharuan, bahan pameran dan koordinasi perlu lebih berkualiti untuk tidak membiarkan KLIMS terus tertinggal. Tetapi KLIMS juga membuktikan walaupun Malaysia adalah salah satu dari pasaran terbesar kereta penumpang di Asia,namun ianya bukanlah bersifat antarabangsa kerana pasaran tempatan yang lebih banyak dibanjiri kereta berstatus ‘nasional’ seperti Proton, Perodua, malah Naza-KIA, Naza-Peugeot, Hyundai-Inokom saja. Polisi Automotif Nasional harus dikaji supaya industri automotif tidak akan menjadi ‘industri syok sendiri’.

Ulasan

  1. btul! sayer setuju! for rm20 ticket, really not worth it :( huhu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rebiu Buku – WTF? 23 Hartanah Sebelum Berumur 30

Buku ini bukanlah ‘kitab ulung’ ilmu hartanah, tetapi tulisan Faizul Ridzuan ini boleh memberikan pengetahuan asas memiliki hartanah. Merangkumi perkara asas pemilikan rumah, hinggalah sampel analisa sesebuah ‘properti’, Faizul berkongsi pengetahuannya dengan pembaca. Diterjemahkan oleh blogger Ariff Shah dari versi WTF? Bahasa Inggeris, buku ini amat popular dikalangan ‘investor’ muda untuk berkenalan dengan ilmu dan prosedur penting sebelum, ketika dan menjual hartanah. Disampaikan dengan bahasa yang mudah difahami dan santai, jutawan muda Faizul menjadikan pengalamannya sebagai contoh mudah bagi menyampaikan mesej. Faizul berjaya memahamkan pembaca mengenai terma-terma pembelian rumah, dan langkah awal persediaan memiliki rumah dalam persekitaran Malaysia. Siri buku Wa Tak Faham yang bagus  dan ‘kesederhanaan’ Faizul sangat wajar dicontohi.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

sejarah ALFA ROMEO

ALFA ROMEO. Jenama hebat dari Itali, penuh dengan tradisi, sejarah , seni, ego dan romantik. Kalau pun ia bukan jenama paling hebat, ia mungkin salah satu dari jenama terhebat dalam sejarah dunia otomotif. Nama asal Alfa Romeo ialah SAID, ringkasan dari Societa Anonima Italiana Darracq (Syarikat Italy Darrarq). Alexandre Darrarq adalaha nama ahli perniagaan dari Perancis, dan SAID merupakan cabang perniagaan otomobilnya di Itali. SAID sempat menghasilkan 2 model kenderaan, namun perusahaan ini tidak berjaya dan ditutup pada tahun 1909. Iklan kereta jenama Darracq Dalam tahun 1909, fasiliti pengeluaran SAID bepindah ke Milan diwilayah Lombardy dan kekal menghasilkan kenderaan dibawah kelolaan Ugo Stella. Bagi menandakan perubahan pemilikan, syarikat ini diberi nama baharu, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili atau A.L.F.A (Kilang Kereta Lombarda). Logo ALFA ROMEO yg masyhur juga diciptakan selepas berpindah ke kilang ini. ALFA memulakan aktiviti lumba kereta pada 1911, ha...