Langkau ke kandungan utama

Dominasi satu dekad JDTFC: 100% rekod dan impak pada liga

 


Jenama Kelab Bolasepak Johor Darul Ta’zim (JDTFC) muncul pada tahun 2013 dan dianggap sebagai permulaan ‘renaissance’ bola sepak Malaysia. Semenjak itu, JDTFC memberi impak positif kepada Malaysia ; (1) layak ke Piala Asia 2024 secara merit, (2) mengubah persepsi umum mengenai pemain warisan dan naturalisasi mewakili Malaysia (3) bersaing secara konsisten dalam kejohanan kelab benua (ACL, AFC Cup).

Objektif terbesar sebuah kelab bolasepak ialah bersaing dalam liga domestik tertinggi, dan menjuarainya. JDTFC mencapai objektif tersebut kurang dari setahun sejak penjenamaan dan mengekalkan kejuaraan sejak itu. 100% dominasi liga sejak ditubuhkan dan ini mungkin merupakan pencapaian pertama seumpamanya di dunia!

Namun begitu, setelah 10 tahun mendominasi, Liga Super Malaysia (MSL) perlahan-lahan menjadi Liga Petani.  Bukan  semata-mata kerana dominasi JDTFC, tetapi lebih kepada nilai kompetetif dan jurang kewangan antara kelab besar dan kelab kecil.

Beberapa contoh dari kedudukan akhir MSL tahun 2023.

1.       JDT hanya mencicirkan 2 mata dari jumlah keseluruhan 78 mata available untuk musim 2023.

Menjaringkan 100 gol dan bolos cuma 7. 

JDT menang liga tanpa kalah sama seperti musim 2022.

Pada musim 2018, 2019 dan 2021 hanya tewas sekali dalam setiap musim.

2.       Jarak JDT dengan pasukan tempat kedua, Selangor ialah 15 mata.

2022 – Terengganu (12 mata), 2021 – Kedah (14 mata), 2019 – Pahang (10 mata), 2018 – Perak (20 mata). Secara purata, jarak dengan kedudukan kedua ialah 14.2 mata.

3.     Pasukan terakhir liga, Kelab Kelantan FC (KFC) hanya mampu 8 mata (2 menang dan 2 seri). Gol bolos ialah 121 berbanding hanya menjaring 29 gol.

Tak dinafikan JDTFC dengan kemampuan yang ada menjadi pasukan yang sangat berkualiti tinggi, tapi jurang kualiti ini mencipta liga yang tidak kompetetif. Tiada persaingan tempat pertama, MSL cuma dihargai untuk persaingan tempat kedua liga.

Diharapkan, MSL segera adaptasi Financial Fair Play (FFP) untuk menjadikan MSL kompetetif semula. Amat penting untuk mengekalkan liga yang seimbang supaya lebih bernilai dari segi sambutan dan nilai penajaan. Tidak berguna jika JDTFC terus mendominasi MSL untuk 30 tahun seterusnya tapi liga bolasepak Malaysia kehilangan jiwanya,

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga