Selepas SUV, antara trend mobiliti terkini
Malaysia ialah kereta elektrik (EV). Untuk tahun 2023 sahaja, 9000 EV telah
didaftarkan sehingga bulan November. Sasaran Malaysia ialah 20 peratus EV dari
jumlah jualan tahunan menjelang 2030. Angka ini diunjurkan akan meningkat ke
50% pada 2040 dan 80% menjelang 2050.
Semakin banyak model baru EV dibawa masuk ke
Malaysia. Jenama terkemuka EV, TESLA memasuki pasaran Malaysia dan memberi
impak positif segera sebagai disrupter harga dan trend-setter EV Malaysia.
Ramai golongan atasan yang beratur dan berhajat
menyertai EV ‘bandwagon’, untuk menjadi golongan ‘terawal’ dan persepsi fear-of-missing-out
(FOMO).
Segala ciptaan dalam dunia ini ada baik dan
buruk. Untuk permulaan, kita lihat dulu sisi negatif pemilikan EV;
1.
Kos
permulaan yang tinggi.
Walaupun dengan pelbagai insentif
kerajaan termasuk pengecualian cukai dan subsidi, kos permulaan EV masih
tinggi. Sebagai perbandingan, harga jualan BYD Dolphin adalah RM 40k lebih dari
Perodua MyVi AV yang berharga RM 60k.
Ditambah lagi, kos pemasangan wall
box charger adalah sekitar RM 3k-5k. Kos awal pemilikan awal EV dijangka mengambil
kos sekitar RM 18K-20K.
2.
Faciliti
pengecasan yang terhad
Walaupun banyak peningkatan, lokasi
stesen caj masih terhad terutama di kawasan luar Lembah Klang. Pemanduan jarak
jauh mungkin sedikit leceh dan memerlukan perancangan yang rapi. Perubahan
destinasi saat akhir sebaiknya perlu dielakkan.
3.
Tempoh
isian semula lebih panjang
Memenuhkan tangki 36 liter Perodua
Myvi mungkin mengambil masa kurang dari 5minit, tetapi sebuah BYD Dolphin
memerlukan 30-60 minit untuk isian semula caj elektrik.
Perjalanan dari KL ke Johor Bahru
dengan EV mungkin memerlukan 1-2 jam lebih masa, mengambil kira waktu mengecas.
4.
Jarak
pemanduan terhad
Secara teori, kita oleh pandu sejauh
550km dengan setangki penuh Perodua Myvi. Manakala dengan 100% kapasiti bateri
penuh, sebuah BYK Dolphin Standard Range dijangka boleh mencapai jarak 340km.
Beza 200km adalah agak besar dan memberi impak tabiat dan perancangan pemanduan
jarak jauh.
5.
Kebimbangan
bateri
Bateri mempunyai jangkahayat yang
bergantung kepada banyak faktor seperti suhu, kekerapan caj, kualiti bateri dan
penggunaan. Walaupun pembuat memberi jaminan bateri untuk beberapa tahun awal,
maklumat pemilikan yang agak terhad masih memberikan ketidaktentuan apa yang
bakal berlaku pada EV using. Bateri rosak memerlukan penggantian dan kos pastinya
agak besar.
Disamping itu, proses menghasilkan
bateri juga ada kesan besar pada persekitaran, walaupun EV itu sendiri tidak
menghasilkan CO2 seperti kenderaan ICE.
6.
Susut
nilai
Pemilikan EV di Malaysia masih baru
dan trend susut nilai masih tidak dapat diketahui dengan jelas. Kebimbangan
tentang bateri dan kepantasan teknologi boleh memberikan persepsi negatif EV. Konsumer akan lebih memilih EV baru
berbanding model terpakai. Teknologi EV tahun ini jauh ketinggalan dalam 5
tahun akan datang.
Jika mengambil contoh nilai jualan
semula kenderaan hybrid, penyusutan nilai memang agak ketara jika dibandingkan
dengan kereta ICE.
7.
Melupuskan
EV
Kelaziman, semua barangan ada tarikh luput dan
perlu dilukpskan dengan selamat. Bergantung kepada teknologi dan ilmu pada
waktu itu, melupuskan EV adalah berlainan dari kereta ICE. Focus utama ialah
pada pelupusan dan guna semula bateri EV. Jika kos melupus tinggi, ini akan
memberi kesan kepada nilai jual semula EV.
Ulasan
Catat Ulasan