Langkau ke kandungan utama

Trend pemilikan EV di Malaysia – sisi negatif.

 



Selepas SUV, antara trend mobiliti terkini Malaysia ialah kereta elektrik (EV). Untuk tahun 2023 sahaja, 9000 EV telah didaftarkan sehingga bulan November. Sasaran Malaysia ialah 20 peratus EV dari jumlah jualan tahunan menjelang 2030. Angka ini diunjurkan akan meningkat ke 50% pada 2040 dan 80% menjelang 2050.

Semakin banyak model baru EV dibawa masuk ke Malaysia. Jenama terkemuka EV, TESLA memasuki pasaran Malaysia dan memberi impak positif segera sebagai disrupter harga dan trend-setter EV Malaysia.

Ramai golongan atasan yang beratur dan berhajat menyertai EV ‘bandwagon’, untuk menjadi golongan ‘terawal’ dan persepsi fear-of-missing-out (FOMO).

Segala ciptaan dalam dunia ini ada baik dan buruk. Untuk permulaan, kita lihat dulu sisi negatif pemilikan EV;

1.       Kos permulaan yang tinggi.

Walaupun dengan pelbagai insentif kerajaan termasuk pengecualian cukai dan subsidi, kos permulaan EV masih tinggi. Sebagai perbandingan, harga jualan BYD Dolphin adalah RM 40k lebih dari Perodua MyVi AV yang berharga RM 60k.

Ditambah lagi, kos pemasangan wall box charger adalah sekitar RM 3k-5k. Kos awal pemilikan awal EV dijangka mengambil kos sekitar RM 18K-20K.

 

2.       Faciliti pengecasan yang terhad

Walaupun banyak peningkatan, lokasi stesen caj masih terhad terutama di kawasan luar Lembah Klang. Pemanduan jarak jauh mungkin sedikit leceh dan memerlukan perancangan yang rapi. Perubahan destinasi saat akhir sebaiknya perlu dielakkan.

 

3.       Tempoh isian semula lebih panjang

Memenuhkan tangki 36 liter Perodua Myvi mungkin mengambil masa kurang dari 5minit, tetapi sebuah BYD Dolphin memerlukan 30-60 minit untuk isian semula caj elektrik.

Perjalanan dari KL ke Johor Bahru dengan EV mungkin memerlukan 1-2 jam lebih masa, mengambil kira waktu mengecas.

 

4.       Jarak pemanduan terhad

Secara teori, kita oleh pandu sejauh 550km dengan setangki penuh Perodua Myvi. Manakala dengan 100% kapasiti bateri penuh, sebuah BYK Dolphin Standard Range dijangka boleh mencapai jarak 340km. Beza 200km adalah agak besar dan memberi impak tabiat dan perancangan pemanduan jarak jauh.

 

5.       Kebimbangan bateri

Bateri mempunyai jangkahayat yang bergantung kepada banyak faktor seperti suhu, kekerapan caj, kualiti bateri dan penggunaan. Walaupun pembuat memberi jaminan bateri untuk beberapa tahun awal, maklumat pemilikan yang agak terhad masih memberikan ketidaktentuan apa yang bakal berlaku pada EV using. Bateri rosak memerlukan penggantian dan kos pastinya agak besar.

Disamping itu, proses menghasilkan bateri juga ada kesan besar pada persekitaran, walaupun EV itu sendiri tidak menghasilkan CO2 seperti kenderaan ICE.

 

6.       Susut nilai

Pemilikan EV di Malaysia masih baru dan trend susut nilai masih tidak dapat diketahui dengan jelas. Kebimbangan tentang bateri dan kepantasan teknologi boleh memberikan persepsi negatif  EV. Konsumer akan lebih memilih EV baru berbanding model terpakai. Teknologi EV tahun ini jauh ketinggalan dalam 5 tahun akan datang.

Jika mengambil contoh nilai jualan semula kenderaan hybrid, penyusutan nilai memang agak ketara jika dibandingkan dengan kereta ICE.

 

7.       Melupuskan EV

Kelaziman, semua barangan ada tarikh luput dan perlu dilukpskan dengan selamat. Bergantung kepada teknologi dan ilmu pada waktu itu, melupuskan EV adalah berlainan dari kereta ICE. Focus utama ialah pada pelupusan dan guna semula bateri EV. Jika kos melupus tinggi, ini akan memberi kesan kepada nilai jual semula EV.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga