Langkau ke kandungan utama

Trend pemilikan EV di Malaysia – sisi negatif.

 



Selepas SUV, antara trend mobiliti terkini Malaysia ialah kereta elektrik (EV). Untuk tahun 2023 sahaja, 9000 EV telah didaftarkan sehingga bulan November. Sasaran Malaysia ialah 20 peratus EV dari jumlah jualan tahunan menjelang 2030. Angka ini diunjurkan akan meningkat ke 50% pada 2040 dan 80% menjelang 2050.

Semakin banyak model baru EV dibawa masuk ke Malaysia. Jenama terkemuka EV, TESLA memasuki pasaran Malaysia dan memberi impak positif segera sebagai disrupter harga dan trend-setter EV Malaysia.

Ramai golongan atasan yang beratur dan berhajat menyertai EV ‘bandwagon’, untuk menjadi golongan ‘terawal’ dan persepsi fear-of-missing-out (FOMO).

Segala ciptaan dalam dunia ini ada baik dan buruk. Untuk permulaan, kita lihat dulu sisi negatif pemilikan EV;

1.       Kos permulaan yang tinggi.

Walaupun dengan pelbagai insentif kerajaan termasuk pengecualian cukai dan subsidi, kos permulaan EV masih tinggi. Sebagai perbandingan, harga jualan BYD Dolphin adalah RM 40k lebih dari Perodua MyVi AV yang berharga RM 60k.

Ditambah lagi, kos pemasangan wall box charger adalah sekitar RM 3k-5k. Kos awal pemilikan awal EV dijangka mengambil kos sekitar RM 18K-20K.

 

2.       Faciliti pengecasan yang terhad

Walaupun banyak peningkatan, lokasi stesen caj masih terhad terutama di kawasan luar Lembah Klang. Pemanduan jarak jauh mungkin sedikit leceh dan memerlukan perancangan yang rapi. Perubahan destinasi saat akhir sebaiknya perlu dielakkan.

 

3.       Tempoh isian semula lebih panjang

Memenuhkan tangki 36 liter Perodua Myvi mungkin mengambil masa kurang dari 5minit, tetapi sebuah BYD Dolphin memerlukan 30-60 minit untuk isian semula caj elektrik.

Perjalanan dari KL ke Johor Bahru dengan EV mungkin memerlukan 1-2 jam lebih masa, mengambil kira waktu mengecas.

 

4.       Jarak pemanduan terhad

Secara teori, kita oleh pandu sejauh 550km dengan setangki penuh Perodua Myvi. Manakala dengan 100% kapasiti bateri penuh, sebuah BYK Dolphin Standard Range dijangka boleh mencapai jarak 340km. Beza 200km adalah agak besar dan memberi impak tabiat dan perancangan pemanduan jarak jauh.

 

5.       Kebimbangan bateri

Bateri mempunyai jangkahayat yang bergantung kepada banyak faktor seperti suhu, kekerapan caj, kualiti bateri dan penggunaan. Walaupun pembuat memberi jaminan bateri untuk beberapa tahun awal, maklumat pemilikan yang agak terhad masih memberikan ketidaktentuan apa yang bakal berlaku pada EV using. Bateri rosak memerlukan penggantian dan kos pastinya agak besar.

Disamping itu, proses menghasilkan bateri juga ada kesan besar pada persekitaran, walaupun EV itu sendiri tidak menghasilkan CO2 seperti kenderaan ICE.

 

6.       Susut nilai

Pemilikan EV di Malaysia masih baru dan trend susut nilai masih tidak dapat diketahui dengan jelas. Kebimbangan tentang bateri dan kepantasan teknologi boleh memberikan persepsi negatif  EV. Konsumer akan lebih memilih EV baru berbanding model terpakai. Teknologi EV tahun ini jauh ketinggalan dalam 5 tahun akan datang.

Jika mengambil contoh nilai jualan semula kenderaan hybrid, penyusutan nilai memang agak ketara jika dibandingkan dengan kereta ICE.

 

7.       Melupuskan EV

Kelaziman, semua barangan ada tarikh luput dan perlu dilukpskan dengan selamat. Bergantung kepada teknologi dan ilmu pada waktu itu, melupuskan EV adalah berlainan dari kereta ICE. Focus utama ialah pada pelupusan dan guna semula bateri EV. Jika kos melupus tinggi, ini akan memberi kesan kepada nilai jual semula EV.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rebiu Buku – WTF? 23 Hartanah Sebelum Berumur 30

Buku ini bukanlah ‘kitab ulung’ ilmu hartanah, tetapi tulisan Faizul Ridzuan ini boleh memberikan pengetahuan asas memiliki hartanah. Merangkumi perkara asas pemilikan rumah, hinggalah sampel analisa sesebuah ‘properti’, Faizul berkongsi pengetahuannya dengan pembaca. Diterjemahkan oleh blogger Ariff Shah dari versi WTF? Bahasa Inggeris, buku ini amat popular dikalangan ‘investor’ muda untuk berkenalan dengan ilmu dan prosedur penting sebelum, ketika dan menjual hartanah. Disampaikan dengan bahasa yang mudah difahami dan santai, jutawan muda Faizul menjadikan pengalamannya sebagai contoh mudah bagi menyampaikan mesej. Faizul berjaya memahamkan pembaca mengenai terma-terma pembelian rumah, dan langkah awal persediaan memiliki rumah dalam persekitaran Malaysia. Siri buku Wa Tak Faham yang bagus  dan ‘kesederhanaan’ Faizul sangat wajar dicontohi.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

sejarah ALFA ROMEO

ALFA ROMEO. Jenama hebat dari Itali, penuh dengan tradisi, sejarah , seni, ego dan romantik. Kalau pun ia bukan jenama paling hebat, ia mungkin salah satu dari jenama terhebat dalam sejarah dunia otomotif. Nama asal Alfa Romeo ialah SAID, ringkasan dari Societa Anonima Italiana Darracq (Syarikat Italy Darrarq). Alexandre Darrarq adalaha nama ahli perniagaan dari Perancis, dan SAID merupakan cabang perniagaan otomobilnya di Itali. SAID sempat menghasilkan 2 model kenderaan, namun perusahaan ini tidak berjaya dan ditutup pada tahun 1909. Iklan kereta jenama Darracq Dalam tahun 1909, fasiliti pengeluaran SAID bepindah ke Milan diwilayah Lombardy dan kekal menghasilkan kenderaan dibawah kelolaan Ugo Stella. Bagi menandakan perubahan pemilikan, syarikat ini diberi nama baharu, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili atau A.L.F.A (Kilang Kereta Lombarda). Logo ALFA ROMEO yg masyhur juga diciptakan selepas berpindah ke kilang ini. ALFA memulakan aktiviti lumba kereta pada 1911, ha...