Langkau ke kandungan utama

PRN 2023 Kedah: Siri 1 - Analisa awal

 *Artikel ini ditulis pada hari sama MB Sanusi dihadapkan di mahkamah atas pertuduhan kenyataannya merendahkan kedudukan institusi kesultanan Selangor dan YDPA.

1. Kecenderungan politik Kedah adalah dinamik dan berkait rapat dengan kedudukan pemerintahan diperingkat Persekutuan. Pada PRU-14, PH menang majoriti mudah 18 kerusi dan membentuk kerajaan negeri yang diketuai Mukhriz Mahathir, yang juga anak kepada PM8 yang membentuk kerajaan Perseketuan ketika itu. Langkah Sheraton menyaksikan PM8 hilang jawatan dan Mukhriz menyusul beberapa hari selepas itu.

2. Dalam PRU15, gabungan PN menang kesemua kerusi Parlimen, kecuali di Sg Petani. Keputusan ini memberi keyakinan PN memasuki PRN dalam mode menyerang. MB Sanusi membina naratif Melayu Kedah vs Cina DAP melalui serangan mengenai asal usul PP, dan kemudian menyerang kerajaan Persekutuan secara terbuka dengan projek KXP.

3. MB Sanusi mahu dirinya dilihat sebagai penglima perang PAS, dan membuktikan dirinya layak memimpin, memenangi dan menjadi MB secara absah. Pendekatan ini juga bagi membuktikan dirinya layak mendaki tangga kepimpinan dalaman parti Pas.  

4. Menarik untuk melihat respon pengudi Kedah selepas MB Sanusi meletakkan dirinya dalam kontroversi dan pertuduhan mahkamah. Secara zahir dan dari pandangan kasar peluang PH-BN membentuk kerajaan negeri adalah sekitar 30-35% sahaja tetapi strategi kempen dan kerjasama jentera boleh meningkatkan peluang. Dari sisi lain, PMX dan cabinet dilihat memberikan push dari peringkat persekutuan.

5. Masih tidak pasti status MB Sanusi, sama ada akan bertanding dalam PRN dan kekal menjadi calon MB dari PN. Menarik juga untuk melihat respon dari kem Mahathir/Mukhriz untuk mengambil kesempatan dari situasi.

Ramalan awal: Kedah adalah battle ground Persekutuan vs Negeri. PN berpeluang besar kekal kerajaan Negeri dengan sokongan sekitar 25 kerusi DUN.   

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga