Posting terakhir di YL ialah 1038 hari yang lepas, bersamaan 43 bulan atau 3 tahun 7 bulan. Tiada penjelasan khusus tentang ‘senyap’ yang panjang; komitmen harian, kelesuan dan kemalasan hanyalah sekadar alasan. Namun, selepas melihat pelancaran rasmi oleh PMX semalam, minat menulis muncul kembali!
Proton
meneruskan formula sama sejak permulaan kolobrasi Geely - menukar posisi steering
dan segala yang perlu (termasuk lencana) dan penghasilan tempatan. Model asas
X90, Geely Haoyue/Okavango bermula sebagai pelengkap penawaran dari Geely untuk
SUV 3-baris, alternatif kepada MPV. Bagi versi Proton, model ini diposisikan sebagai
model ‘Perdana’ (flagship), maka beberapa ‘upgrade’ diberikan untuk rasa
premium. Perkara unik bagi X90 ialah teknologi hybrid-ringan; pertama seumpanya
bagi model jenama tempatan.
Perbandingan
harga dengan pesaing langsung seperti Mazda CX-8, Kia Sorento dan Hyundai Santa
Fe adalah sekitar RM 40-60 ribu, menjadikan X90 sebagai model yang patut
disenarai pendek. Jurang lebih RM50 ribu nampak besar, tetapi mengambil kira,
saiz engine, kualiti binaan, persepsi jenama dan asal usul – jurang harga bukanlah
‘masalah’ bagi golongan pembeli sasaran yang semestinya arif dengan kemampuan
ekonomi mereka.
X90
bukanlah model yang akan melonjakkan angka jualan Proton, mahupun mengubah
persepsi kemajuan ilmu kejuruteraan Proton. Ia hanya meneruskan formula asas
kolobrasi bersama Geely iaitu kejuruteraan lencana (rebadging) sambal mengambil
kesempatan dari trend kegilaan pada fashion SUV. Dari perspektif Proton,
project X90 adalah pembuktian potensi fasiliti produksi lokal bagi teknologi
elektrifikasi dan kemampuan memenuhi standard kualiti Geely/Volvo.
Jika Proton
masih ingin menjadi antara pemain otomotif utama ASEAN, penulis berpendapat X90
bukan pemangkinnya.
Ulasan
Catat Ulasan