Langkau ke kandungan utama

Manchester United – Rebiu musim 2018/19

Image result for ole gunnar solskjaer


1.       Bermula dengan mood yang tidak berapa bagus apabila kerap mendengar keluhan Jose akibat kegagalan kelab mendapatkan pertahanan world class. Ini adalah permulaan bencana buat MU.

2.       Skuad utama cuma menambah 3 pemain – Fred, Dalot dan Lee Grant – kesemuanya hanya penambahan pilihan pemain, bukan di ambil sebagai pemain utama. Woodward dan MU merasakan pemain utama sedia ada sudah cukup bagus selepas menamatkan liga di tempat ke-2 musim sebelumnya.

3.       Persembahan tidak konsisten hasil sabotaj beberapa pemain membuatkan kem MU jadi huru hara dan penuh drama. Akhirnya MU merasakan Jose perlu ditendang keluar.

4.       MU mengejutkan semua orang apabila mengambil Ole sebagai pengurus sementara. Pengalaman Ole hanya terhad selama setengah musim bersama Cardiff dan beberapa musim dengan FC Molde – kelab kecil di liga Norway.

5.       Kehadiran Ole membawa ‘feel good factor’ , menghasilkan kemenangan yang konsisten dan memberi harapan untuk mencabar semula kedudukan top 4. Ole at the Wheel, katanya!

6.       Selepas ‘comeback’ bersejarah ke atas PSG dalam saingan UCL, MU merasakan Ole adalah calon tepat yang perlu diangkat sebagai pengurus tetap.

7.       Tanpa disangka prestasi MU kembali ke era Jose selepas Ole diumum sebagai Pengurus baru. Kekalahan besar dengan Barcelona, dan hanya mampu mencatat 2 mata daripada 5 perlawanan liga. Lebih memburukkan hanya mampu menjaringkan 1 gol ketika menentang 2 pasukan tercorot liga, Huddersfield dan Cardiff.

8.       Apa masalah sebenar MU?
i)                    Ketidak tentuan hala tuju walaupun selepas Ole menjadi pengurus. Majoriti pemain mungkin merasakan Ole bukan pengurus yang tepat untuk MU. Maka hasilnya, pemain tidak bersama Ole lagi.
ii)                   Ada sebahagian pemain yang masih bersama Ole tetapi mempunyai kualiti yang tidak cukup bagus untuk skuad utama MU.
iii)                 Woodward dan keluarga Glazer masih ‘menunggang’ nama MU dari legasi Ferguson. Tiada strategi untuk melupakan era SAF dan move on dengan falsafah baru. Buktinya dengan mengambil Ole sebagai Pengurus, mengangkat bekas jurulatih era SAF, Mike Phelan sebagai pembantu Ole, dan mempertimbangkan Rio Ferdinand dan Darren Feltcher untuk jawatan teknikal tertinggi dalam kelab, walaupun tanpa sebarang pengalaman sebelumnya.
iv)                 MU sebagai kelab terlalu mementingkan profit dan balance sheet. Tiada arah tuju dari segi bolasepak.
v)                  Sentimen legasi dan duit terlalu kuat. Board of Director mengandaikan sesiapa yang datang dari era SAF akan mendatangkan kejayaan untuk MU, dan pemain yang datang dengan harga dan gaji mahal akan bermain dengan bagus untuk kelab.

vi)                 Ole terlalu pekat dengan sentien SAF. Terlalu memandang jauh kebelakang untuk memberi inspirasi dan motivasi. Taktikal permainan dan fungsi pemain tidak banyak meningkat dibawah Ole. Namun Ole tidak patut dipersalah 100% kerana pemain-pemain yang ada ialah warisan dari 4 pengurus sebelumnya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga