Langkau ke kandungan utama

Retro-view : Minggu 14 2019


Hibah Tabung Haji 1.25%, ramai yang salahkan kerajaan PH. Ramai mengharapkan TH bukan sekadar tabung tetapi menjadi badan pelaburan untuk ‘rezeki lebih’. Maka ramailah keyboard warrior bertukar menjadi pakar ekonomi, pakar perbankan, dan segala macam pakar menganalisa dan mengaitkan prestasi buruk TH dengan PH. Bergaduh, mencarut, memburukkan Ustaz dan sesiapa sahaja yang tak sealiran dengan pendapatnya. Anehnya, tak ramai yang bercakap tentang Azeez yang memimpin TH sebelum ini.

Susah untuk difahami perkara tersirat disebalik ‘Statut Rome’. Kerajaan mahu teruskan tetapi Raja yang menaungi kerajaan itu sendiri membantah atas alasan mengganggu ketuanan. Antara yang paling lantang adalah kerabat raja Johor. Kerajaan mengambil jalan segara mengawal situasi. Tiada lagi Statut Rome.

STS Hub. Marah betul TMJ bila Putrajaya merestuo KA Petra untuk membina ship-to-ship (STS) hub di perairan berdekatan Johor., sehingga menuduh Tun M berbohong kerana tak memaklumkan pada kerajaan Johor, MB Johor dan Sultan Johor sendiri. KA Petra menjelaskan, projek itu terletak diluar perairan Johor dan tidak memerlukan kebenaran kerajaan negeri untuk beroperasi.  Satu perkara yang tidak diberitahu kepada umum ialah, ada 4 lagi syarikat yang turut menyediakan servis STS di kawasan yang sama. Dua daripadanya ialah Contemporary Logistic Sdn Bhd dan Perintis Corp Sdn Bhd. Pemilik Contemporary Logistic ialah Sultan Johor, Sultan Ibrahim, manakala pemilik bersama Perintis Corp adalah Tengku Panglima Selangor bersama isterinya Tunku Makariah Aminah yang juga kakanda kepada Sultan Johor. Fahamlah kenapa TMJ marah…..

Akhirnya bekas PM Najib Razak ‘bossku’ masuk kandang tertuduh buat kali pertama untuk kes SRC Int pada 3 April. Kes bersambung semula pada 15 April hingga 10 Mei.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga