Langkau ke kandungan utama

Retro-vew : Minggu 15 2019


Krisis MB Johor : dimata rakyat bawahan, Istana Johor tidak sehaluan dengan Tun M selepas Menteri Besar Osman Sapian letak jawatan. Semuanya dimulakan apabila TMJ bagi hint awal dengan mengatakan Sultan dah lama cadang nak kick Osman. Tun M sambut dengan mengatakan “lantikan MB hak parti yang menang”. Sultan back-up TMJ cakap “jangan menyibuk masuk campur hal Johor”. Bila Tun M jawab “Johor masih sebahagian dari Malaysia. Jika kuasa melantik MB adalah hak mutlak Raja, maka Malaysia tidak boleh dipanggil negara demokrasi”. Mood kurang baik ini bermula sejak pengumuman projek hab STS, dan seterusnya gerakkan TMJ yang akhirnya membawa pembatalan Statut Rome yang telah pun ditandatangani kerajaan. Tun M merasakan ada gerakan dalaman untuk menentang kerajaan dari pihak raja-raja. Raja-raja (berpandukan kajian 4 profesor yang tak terkenal) merasakan Statut Rome hanya akan mengurangkan kuasa mereka, hak mereka – dan dikaitakan sekali dengan hak orang-orang Melayu. Akhirnya pada 14 April, MB baharu Dr Saharuddin Jamal dari parti BERSATU dilantik.

Kertas Putih Felda : Felda rugi teruk dalam kebanyakkan pelaburan. Keuntungan dilaburkan pada projek yang tidak membawa faedah jangka pendek dan panjang kepada Felda dan peneroka, seperti pembelian properties diatas nilai sebenar, dan beberapa lagi pembelian saham jauh dari nilai sebenar. Kerajaan membuat tindakan drastic bagi memulihkan Felda dan penerokanya bagi memastikan kanser tidak melarat. Diharapkan sesuatu yang positif akan membantu orang  Felda.

PRK Rantau : Mat Hassan dan BN mengekalkan kerusi Rantau seperti dijangka. Kemenangan ke-3 BN setelah PRK Cameron Highland dan Semenyih. Signal kuat dari rakyat bahawa apa yg diusahakan kerajaan PH sekarang belum lagi sampai kepada marhean di bawah. Ini juga menunjukkan ratib ‘ hancing dan tipu’ semakin diterima ramai. Kerajaan PH perlu mengubah pendekatan dan menyampaikan lebih banyak maklumat untuk kefahaman ramai. Pengurusan persepsi juga perlu lebih bagus dan berkesan. Kempen memburukkan calon (walaupun fakta itu betul) sudah semakin tidak dapat diterima, apatah lagi memikirkan PH sekarang adalah kerajaan yang berkuasa. Jika ada salah laku, sila lah ambil tindakan melalui saluran yang betu, jangan di politikkan kesalahan lama.

Pindaan Perlembagaan gagal : Gagal mendapatkan sokongan 2/3 ahli parlimen bagi meminda Klaus dalam perlembagaan Malaysia berkenaan status Sabah dan Sarawak. Kebanykkan MP Sabah dan Sarawak dari bahagian pembangkang tidak bersetuju kerana tiada oenjelasan dan perbincangan teliti sebelum usul di Parlimen.

ECRL kembali! : Kerajaan Malaysia melalui Tun Daim berjaya berunding dan meyakinkan kerajaan China dan syarikat China untuk mengurangkan kos ECRL dan menyambung kembali projek dengan beberapa perubahan. Penjimatan sebanyak Rm21.5 billion (32% drpda kos asal iaitu RM65.5 bil) cukup untuk membina 2 projek KLCC Twin Tower.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga