Afrika memerlukan kenderaan yang memenuhi kehendak Afrika. Joel
Jackson, seorang jurutera komputer hadir ke pendalaman Kenya kerana terlibat sebagai jururunding dalam industri perkayuan. Pengalaman dan pemerhatian kepada kesulitan sistem pengangukatan
dipedalaman Afrika, Jackson berpendapat Afrika memerlukan kereta yang dicipta
khusus untuk mereka ; murah dan lasak. Cetusan idea Jackson membawa kepada
penubuhan Mobius Motors pada tahun 2009.
Strategi Mobius Motors adalah menghasilkan kenderaan lasak
yang murah. Caranya adalah dengan menggunakan komponen sedia ada dari
rak (off-the-shelf) yang digabungkan dengan rangka ringkas yang kukuh. Strategi ini cuba mengeksplotasi
struktur cukai Kenya yang tidak mengenakan duti import pada komponen kenderaan (Kenya mengenakan cukai sangat tinggi untuk setiap kenderaan yang dibawa masuk). Komponen penting seperti enjin
,transmisi, dan brek diimport dari pengilang dari Eropah. Tetapi cabaran sebenar
adalah menyatukan semua komponen itu dan bergerak sebagai sebuah kereta. Afrika
terutama Kenya memiliki kepakaran kejuruteraan dan pengeluaran yang terhad Walaupun
teknologi kereta Mobius adalah ringkas, mendapatkan mesin dan tenaga
kerja adalah cabaran terbesar. Jadual pengeluaran pertama terpaksa
dianjak beberapa kali kerana kekurangan kepakaran dan modal. Sehinggalah pada
2014 apabila Mobius menerima pelaburan dari Pan African Investment Company (PIC), model pertama Mobius II berjaya diproduksi sebanyak 50 unit.
Mobius II adalah sebuah kenderaan asas yang dicipta untuk
bertahan dalam keadaan Afrika yang lasak. Enjin 1.6liter 4-silinder petrol,
gear 5 kelajuan manual, pacuan roda depan, kerangka dari tubular besisistem
gantungan asas dan sistem gantungan dedaun yang sangat asas. Tiada pembuka pintu, tiada penyaman udara, tiada cermin tingkap sisi dan belakang, tiada stereng kuasa.
Dengan jarak tanah ke badan setinggi 14 inchi, Mobius II bukan
dicipta untuk meredah semak samun Afrika ala Camel Trphy atau Rali Dakar tapi
lebih kepada menyediakan pengangkutan yang murah dan mesra masyarakat
pedalaman. Mobius II mempunyai ciri-ciri
keperluan ‘usahawan’ pedalaman seperti lantai kenderaan rata bagi memudahkan
urusan berniaga dari kereta. Mobius II juga boleh mengangkut 8 penumpang; 2 di
depan dan 6 lagi di bangku belakang yang boleh dilipat dan dialih.
Mobius
II yang dijual pada harga Kenya Shilling 950,000 (bersamaan USD 10,000).
Sebagai perbandingan, harga sebuah ‘tuk-tuk’ di Kenya adalah USD4,500. Harga
mini-van terpakai (dari Asia Tengah) berusia 5 tahun juga adalah sekitar USD
10,000.
Sumbangan Mobius tidak terhenti setakat penjualan kereta,
mereka menyediakan platform perniagaan bagi usahawan pedalaman mengusahakan
perniagaan pengangkutan ; dengan menyediakan pinjaman dan nasihat bagi
memulakan bisnes.
Mobius telah merevolusikan platform kemudahan pengangkutan
bagi Afrika dan dalam masa yang sama menyediakan peluang pekerjaaan bagi setiap
kenderaan yang dihasilkan dan perkhidmatan pengangkutan. Lebih dari sekadar
kereta, Mobius adalah jihad bagi kelangsungan hidup dan ekonomi masyarakat
Afrika.
Ulasan
Catat Ulasan