Langkau ke kandungan utama

Mobius Motors : Jihad ekonomi Afrika!


Afrika memerlukan kenderaan yang memenuhi kehendak Afrika. Joel Jackson, seorang jurutera komputer hadir ke pendalaman Kenya kerana terlibat sebagai jururunding dalam industri perkayuan. Pengalaman dan pemerhatian kepada kesulitan sistem pengangukatan dipedalaman Afrika, Jackson berpendapat Afrika memerlukan kereta yang dicipta khusus untuk mereka ; murah dan lasak. Cetusan idea Jackson membawa kepada penubuhan Mobius Motors pada tahun 2009.

Strategi Mobius Motors adalah menghasilkan kenderaan lasak yang murah. Caranya adalah dengan menggunakan komponen sedia ada dari rak (off-the-shelf) yang digabungkan dengan rangka ringkas yang kukuh. Strategi ini cuba mengeksplotasi struktur cukai Kenya yang tidak mengenakan duti import pada komponen kenderaan (Kenya mengenakan cukai sangat tinggi untuk setiap kenderaan yang dibawa masuk). Komponen penting seperti enjin ,transmisi, dan brek diimport dari pengilang dari Eropah. Tetapi cabaran sebenar adalah menyatukan semua komponen itu dan bergerak sebagai sebuah kereta. Afrika terutama Kenya memiliki kepakaran kejuruteraan dan pengeluaran yang terhad Walaupun teknologi kereta Mobius adalah ringkas, mendapatkan mesin dan tenaga kerja adalah cabaran terbesar. Jadual pengeluaran pertama terpaksa dianjak beberapa kali kerana kekurangan kepakaran dan modal. Sehinggalah pada 2014 apabila Mobius menerima pelaburan dari Pan African Investment Company (PIC), model pertama Mobius II berjaya diproduksi sebanyak 50 unit.


Mobius II adalah sebuah kenderaan asas yang dicipta untuk bertahan dalam keadaan Afrika yang lasak. Enjin 1.6liter 4-silinder petrol, gear 5 kelajuan manual, pacuan roda depan, kerangka dari tubular besisistem gantungan asas dan sistem gantungan dedaun yang sangat asas. Tiada pembuka pintu, tiada penyaman udara, tiada cermin tingkap sisi dan belakang, tiada stereng kuasa.

Dengan jarak tanah ke badan setinggi 14 inchi, Mobius II bukan dicipta untuk meredah semak samun Afrika ala Camel Trphy atau Rali Dakar tapi lebih kepada menyediakan pengangkutan yang murah dan mesra masyarakat pedalaman. Mobius II mempunyai ciri-ciri keperluan ‘usahawan’ pedalaman seperti lantai kenderaan rata bagi memudahkan urusan berniaga dari kereta. Mobius II juga boleh mengangkut 8 penumpang; 2 di depan dan 6 lagi di bangku belakang yang boleh dilipat dan dialih.


Mobius II yang dijual pada harga Kenya Shilling 950,000 (bersamaan USD 10,000). Sebagai perbandingan, harga sebuah ‘tuk-tuk’ di Kenya adalah USD4,500. Harga mini-van terpakai (dari Asia Tengah) berusia 5 tahun juga adalah sekitar USD 10,000.


Sumbangan Mobius tidak terhenti setakat penjualan kereta, mereka menyediakan platform perniagaan bagi usahawan pedalaman mengusahakan perniagaan pengangkutan ; dengan menyediakan pinjaman dan nasihat bagi memulakan bisnes.

Mobius telah merevolusikan platform kemudahan pengangkutan bagi Afrika dan dalam masa yang sama menyediakan peluang pekerjaaan bagi setiap kenderaan yang dihasilkan dan perkhidmatan pengangkutan. Lebih dari sekadar kereta, Mobius adalah jihad bagi kelangsungan hidup dan ekonomi masyarakat Afrika.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

sejarah ALFA ROMEO

ALFA ROMEO. Jenama hebat dari Itali, penuh dengan tradisi, sejarah , seni, ego dan romantik. Kalau pun ia bukan jenama paling hebat, ia mungkin salah satu dari jenama terhebat dalam sejarah dunia otomotif. Nama asal Alfa Romeo ialah SAID, ringkasan dari Societa Anonima Italiana Darracq (Syarikat Italy Darrarq). Alexandre Darrarq adalaha nama ahli perniagaan dari Perancis, dan SAID merupakan cabang perniagaan otomobilnya di Itali. SAID sempat menghasilkan 2 model kenderaan, namun perusahaan ini tidak berjaya dan ditutup pada tahun 1909. Iklan kereta jenama Darracq Dalam tahun 1909, fasiliti pengeluaran SAID bepindah ke Milan diwilayah Lombardy dan kekal menghasilkan kenderaan dibawah kelolaan Ugo Stella. Bagi menandakan perubahan pemilikan, syarikat ini diberi nama baharu, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili atau A.L.F.A (Kilang Kereta Lombarda). Logo ALFA ROMEO yg masyhur juga diciptakan selepas berpindah ke kilang ini. ALFA memulakan aktiviti lumba kereta pada 1911, ha