Langkau ke kandungan utama

Mobius Motors : Jihad ekonomi Afrika!


Afrika memerlukan kenderaan yang memenuhi kehendak Afrika. Joel Jackson, seorang jurutera komputer hadir ke pendalaman Kenya kerana terlibat sebagai jururunding dalam industri perkayuan. Pengalaman dan pemerhatian kepada kesulitan sistem pengangukatan dipedalaman Afrika, Jackson berpendapat Afrika memerlukan kereta yang dicipta khusus untuk mereka ; murah dan lasak. Cetusan idea Jackson membawa kepada penubuhan Mobius Motors pada tahun 2009.

Strategi Mobius Motors adalah menghasilkan kenderaan lasak yang murah. Caranya adalah dengan menggunakan komponen sedia ada dari rak (off-the-shelf) yang digabungkan dengan rangka ringkas yang kukuh. Strategi ini cuba mengeksplotasi struktur cukai Kenya yang tidak mengenakan duti import pada komponen kenderaan (Kenya mengenakan cukai sangat tinggi untuk setiap kenderaan yang dibawa masuk). Komponen penting seperti enjin ,transmisi, dan brek diimport dari pengilang dari Eropah. Tetapi cabaran sebenar adalah menyatukan semua komponen itu dan bergerak sebagai sebuah kereta. Afrika terutama Kenya memiliki kepakaran kejuruteraan dan pengeluaran yang terhad Walaupun teknologi kereta Mobius adalah ringkas, mendapatkan mesin dan tenaga kerja adalah cabaran terbesar. Jadual pengeluaran pertama terpaksa dianjak beberapa kali kerana kekurangan kepakaran dan modal. Sehinggalah pada 2014 apabila Mobius menerima pelaburan dari Pan African Investment Company (PIC), model pertama Mobius II berjaya diproduksi sebanyak 50 unit.


Mobius II adalah sebuah kenderaan asas yang dicipta untuk bertahan dalam keadaan Afrika yang lasak. Enjin 1.6liter 4-silinder petrol, gear 5 kelajuan manual, pacuan roda depan, kerangka dari tubular besisistem gantungan asas dan sistem gantungan dedaun yang sangat asas. Tiada pembuka pintu, tiada penyaman udara, tiada cermin tingkap sisi dan belakang, tiada stereng kuasa.

Dengan jarak tanah ke badan setinggi 14 inchi, Mobius II bukan dicipta untuk meredah semak samun Afrika ala Camel Trphy atau Rali Dakar tapi lebih kepada menyediakan pengangkutan yang murah dan mesra masyarakat pedalaman. Mobius II mempunyai ciri-ciri keperluan ‘usahawan’ pedalaman seperti lantai kenderaan rata bagi memudahkan urusan berniaga dari kereta. Mobius II juga boleh mengangkut 8 penumpang; 2 di depan dan 6 lagi di bangku belakang yang boleh dilipat dan dialih.


Mobius II yang dijual pada harga Kenya Shilling 950,000 (bersamaan USD 10,000). Sebagai perbandingan, harga sebuah ‘tuk-tuk’ di Kenya adalah USD4,500. Harga mini-van terpakai (dari Asia Tengah) berusia 5 tahun juga adalah sekitar USD 10,000.


Sumbangan Mobius tidak terhenti setakat penjualan kereta, mereka menyediakan platform perniagaan bagi usahawan pedalaman mengusahakan perniagaan pengangkutan ; dengan menyediakan pinjaman dan nasihat bagi memulakan bisnes.

Mobius telah merevolusikan platform kemudahan pengangkutan bagi Afrika dan dalam masa yang sama menyediakan peluang pekerjaaan bagi setiap kenderaan yang dihasilkan dan perkhidmatan pengangkutan. Lebih dari sekadar kereta, Mobius adalah jihad bagi kelangsungan hidup dan ekonomi masyarakat Afrika.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

Anak Tupai...

Lagu 'Anak Tupai" - OST Budak Kelantan....baik korang tengok cite ni....sedap deh... Ado sekor…anok tupai… Atas jula mokte… kudung ekor..perut lapar… jale cari make….(2x) (2x) kejadie Tuhe..dipanggil namo tupai.. asalnyo dale hute… sejenis mamalia… (2x) kalu pasal jakit kot dehe… diolah yang paling panda… jatuh jaghe-jaghe kerano dio tok sobar… panda-panda tupai melopat jatuh tanoh jugok… nok wi kabar..oghe jahat… jange terlajak manggak… ooo…oghe zaman dulu… pakat hambat tupai… bimbang ko woh kayu … takut tok de besar… (2X) nyo durian duku… kalu de nyo kerit tupai… pendek tahun tuh…nyo durian tok de nok jual…. ooo…sekat bedil ado… tupai habih mati…. hok ni lah sayo raso… kito sgt rugi… (2x) kito manusia…tinggi mano pon kito ngaji… nok wak tupai sekor tentu skali nyo tok jadi oooo…raso siye sunggoh…. tgk sekor anok tupai.. krano terlajok kuruh… sapa tokleh niti pagar… (2x) bulu-bulu pon habis luruh… air mato bera-bera… maghi dale baruh bokali keno racun bakar. Korang faham tak ...

EPL 2024/25 : Ramalan

  Keputusan akhir Liga Perdana Inggeris (EPL) musim 2023/24 P1 – Man City (91) P2 – Arsenal (89) P3 – Liverpool (82) P4 – Aston Villa (68) P5 – Tottenham (66) P6 – Chelsea (63) P7 – Newcastle (60) P8 – Man United (60)   Ramalan keputusan akhir EPL musim 2024/25 P1 – Arsenal P2 – Man City P3 – Man Utd P4 – Liverpool P5 – Tottenham P6 – Newcastle P7 – Aston Villa P8 – West Ham   P1 – Arsenal: Selepas tempat ke-2 dalam 2 musim   berturut-turut, Arteta sepatutnya cukup pengalaman untuk menjadi juara musim ni. Juara EPL adalah pilihan wajib buat Arteta dan skuadnya.   P2 – Man City: Ada 3 sebab kenapa aku ramal Man City akan gagal jadi juara musim ini. (1) Selepas treble (2022/23) dan double (2023/24), majoriti pemain teras Pep sudah berusia dan mula berfikir untuk permulaan baru; KDB, Ederson, Kyle Walker, Bernardo Silva semuanya dikaitkan dengan transfer out sejak musim lepas. (2) Alvarez berpindah keluar untuk keluar...