Langkau ke kandungan utama

KIA Motors

  • Nama KIA terhasil dari gabungan dua karekter tulisan ‘sino-korean’ iaitu ‘ki’ bermaksud kemunculan dan ‘a’ yang membawa maksud Asia. Nama KIA boleh diterjemahkan membawa maksud ‘sesuatu yang muncul dari Timur’.
  • Ditubuhkan pada 1944 dibawah nama KyungSung Precision Industry yang mengeluarkan kenderaan ringan seperti basikal dan motorsikal. Pada 1951 nama ditukarkan kepada KIA. Sejak 1970-an, KIA mula mengeluarkan kenderaan penumpang dan trak.
  • Pertengahan 1960-an KIA bekerjasama rapat dengan pembuat kenderaan Jepun, Mazda. Hasil pengalaman ini, KIA Berjaya menghasilkan enjin yang dibangunkan sendiri pada awal 1970-an. Beberapa tahun kemudian KIA Berjaya menghasilkan model rekaan pertamanya KIA Brisa. Brisa adalah model saduran dari Mazda 1300. KIA mula mengeksport Brisa secara aktif, dan penghantaran pertama ialah ke negara Qatar.
KIA Brisa

Mazda 1300
  • Pada 1988, KIA telah mencapai pengeluaran kereta ke 1-juta unit. Sebagai perbandingan Proton berjaya mengeluarkan unit ke 1-juta mereka pada 1996 (proton ditubuhkan pada 1983).
  • Kejayaan awal KIA adalah pada 1986 apabila terhasilnya model KIA Pride yang merupakan salinan dari Mazda 121. Model ini sangat berjaya kerana ketahanan dan harga yang murah. Sebanyak 2-juta model ini telah dihasilkan.
KIA Pride
  • Impak dari krisis kewangan Asia pada penghujung 1990-an membawa perubahan pada KIA apabila jualan merudum dan sebahagian saham diambil alih oleh pengeluar otomotif terbesar Korea, Hyundai Motors. Pada 1999, kedua-dua jenama KIA dan Hyundai disatukan dibawah gabungan nama Hyundai-Kia Automotive Group. Sehingga tahun 2015, 33% saham (USD 6 billion) KIA adalah milik Hyundai, tetapi dalam masa yang sama KIA juga adalah pemegang saham dilebih kurang 20 anak syarikat Hyundai dengan anggaran nilai USD 8 billion.
  • Sehingga kini, KIA memiliki kilang pengeluaran disemua benua kecuali Australia, dengan rangkaian jualan di lebih 190 negara, dan pusat jualan melebihi 5000 pusat. KIA juga memiliki pusat pemasangan kereta terbesar di dunia, terletak di Ulsan, Korea.
  • Kia CEE’D adalah model pertama yang direka khas bagi pasaran Eropah. CEE’D adalah singkatan perkataan ‘Community of Europe and Eropean Design’ – refleksi usaha KIA bagi memenuhi standard kualiti kereta Eropah. Kebanyakkan model KIA mendapat nama dari alam sekeliling – contohnya CERATO (perkataan greek untuk puncak), SORENTO (bandar di Itali), dan MOHAVE (nama gurun di USA).
  • Pada 2006, perekebentuk terkenal dari AUDI dan Volswagen (VW), Peter Schreyer telah menyertai KIA sebagai ketua perekabentuk.  Peter memperkenalkan bahasa rekaan baharu KIA, dan yang paling adalah gril hidung harimau. Sejak itu Peter menjadi watak penting dalam kejayaan KIA, dan sejak tahun 2012 telah menjadi salah satu dari 3 pengarah di KIA, dan pada 2013 telah diangkat menjadi ketua perekabentuk bagi keseluruhan kumpulan HYUNDAI-KIA.



  • KIA adalah salah satu dari jenama yang sinonim dengan penajaan acara sukan terbesar dunia, antaranya Piala Dunia FIFA, Kejohanan Piala Eropah UEFA, beberapa kejohanan tenis dan banyak lagi acara berskala dunia. Ini adalah satu cara penjenamaan KIA yang dilihat sangat berkesan dalam mengangkat reputasi dan publisiti KIA sebagai pemain industri yang bercita-cita besar.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga