Langkau ke kandungan utama

Kei-Kar ; apa ada dengan kereta mikro Japan ini?


  • Kei-Kar, Kei-Car, K-Car (dalam bahasa Jepun “kei jidosha” = kenderaan ringan) adalah inovasi selepas era perang bagi membolehkan masyarakat Jepun memiliki kenderaan mampu milik dan lebih penting lagi, memacu permulaan negara Jepun membina industri automotif mereka.
  • Bermula sejak 1949, K-Kar adalah jauh lebih kecil dari apa yang kita lihat sekarang dengan dimensi diterhadkan pada Panjang :2800mm, Lebar : 1000mm, Tinggi : 2000mm), dengan kapisiti enjin terhad pada 150cc (enjin 4-lejang) dan 100cc (enjin 2-lejang). Mungkin pada permulaannya, K-Kar cumalah lebih besar sedikit dari motosikal.  
  • Ada 3 jenis asas dibawah kategori K-Kar ini iaitu kereta penumpang, van dan trak. Kei-Car mudah untuk dikenali kerana ia mengguna plet bewarna kuning.
  • Perturan ini kemudian ditambah baik bagi menggalakkan lebih banyak pengeluar menghasilkan K-Kar. Dimensi dan kapasiti telah ditingkatkan seiring dengan keperluan penggunaan, dan ciri keselamatan. Peraturan untuk K-Kar sekarang ini bermula pada tahun 1998 menghadkan Panjang: 3400mm, Lebar: 14800mm dan Tinggi : 2000mm, dengan kapasiti maksimum diterhadkan pada 660cc, dan kuasa perlu dibawah 63hp. Sebagai perbandingan, dimensi Perodua MyVi terbaharu adalah, P: 3,895mm, L: 1,735mm, dengan enjin 1500cc (102hp).


  • Selain pengendalian yang mudah dan ringkas dan penggunaan petrol yang menjimatkan, Kei-Car juga diberi struktur cukai dan peraturan yang istimewa.
    • Dikawasan luar bandar atau kampung, Kei-Car dikecualikan daripada keperluan untuk mempunyai parkir
    • Cukai eksais (cukai jualan) Kei-Car adalah 3% dari harga jualan. Cukai jualan untuk kenderaan lebih besar adalah 5%.
    • Cukai berat kereta untuk Kei-Car adalah pada kadar ¥13,200 (untuk 3 tahun) dan ¥8,800 (untuk 2 tahun). Bagi kereta biasa, jumlah cukai ini ialah ¥18,900 dan ¥12,600 untuk 3 dan 3 tahun. Ini ialah lebih kurang 30% peratus lebih murah.
  • Oleh sebab peraturan hanya menghadkan saiz dan kapasiti enjin, dan tiada had teknologi, selalunya K-Kar dilengkapkan dengan kelengkapan termaju seperti enjin kuasa turbo, transmisi lebih efisen, variasi pacuan (2WD, AWD & 4WD), dan banyak lagi kemudahan.



  • Walaupun sangat berjaya di Jepun, segmen ini sangat terlulu khusus untuk pasaran domestik Japan (JDM) dan mungkin terlalu sedikit keuntungan yang boleh dijana bagi pasaran eksport. Di Malaysia ada beberapa model K-Kar yang masuk melalui jenama Perodua, contohnya model Kancil, Kelisa dan Viva, serta Alto dan Jimny dari Suzuki.

Suzuki Wagon R; K-Kar paling laris Jepun sejak tahun 2003

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rebiu Buku – WTF? 23 Hartanah Sebelum Berumur 30

Buku ini bukanlah ‘kitab ulung’ ilmu hartanah, tetapi tulisan Faizul Ridzuan ini boleh memberikan pengetahuan asas memiliki hartanah. Merangkumi perkara asas pemilikan rumah, hinggalah sampel analisa sesebuah ‘properti’, Faizul berkongsi pengetahuannya dengan pembaca. Diterjemahkan oleh blogger Ariff Shah dari versi WTF? Bahasa Inggeris, buku ini amat popular dikalangan ‘investor’ muda untuk berkenalan dengan ilmu dan prosedur penting sebelum, ketika dan menjual hartanah. Disampaikan dengan bahasa yang mudah difahami dan santai, jutawan muda Faizul menjadikan pengalamannya sebagai contoh mudah bagi menyampaikan mesej. Faizul berjaya memahamkan pembaca mengenai terma-terma pembelian rumah, dan langkah awal persediaan memiliki rumah dalam persekitaran Malaysia. Siri buku Wa Tak Faham yang bagus  dan ‘kesederhanaan’ Faizul sangat wajar dicontohi.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

sejarah ALFA ROMEO

ALFA ROMEO. Jenama hebat dari Itali, penuh dengan tradisi, sejarah , seni, ego dan romantik. Kalau pun ia bukan jenama paling hebat, ia mungkin salah satu dari jenama terhebat dalam sejarah dunia otomotif. Nama asal Alfa Romeo ialah SAID, ringkasan dari Societa Anonima Italiana Darracq (Syarikat Italy Darrarq). Alexandre Darrarq adalaha nama ahli perniagaan dari Perancis, dan SAID merupakan cabang perniagaan otomobilnya di Itali. SAID sempat menghasilkan 2 model kenderaan, namun perusahaan ini tidak berjaya dan ditutup pada tahun 1909. Iklan kereta jenama Darracq Dalam tahun 1909, fasiliti pengeluaran SAID bepindah ke Milan diwilayah Lombardy dan kekal menghasilkan kenderaan dibawah kelolaan Ugo Stella. Bagi menandakan perubahan pemilikan, syarikat ini diberi nama baharu, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili atau A.L.F.A (Kilang Kereta Lombarda). Logo ALFA ROMEO yg masyhur juga diciptakan selepas berpindah ke kilang ini. ALFA memulakan aktiviti lumba kereta pada 1911, ha...