- Kei-Kar, Kei-Car, K-Car (dalam bahasa Jepun “kei jidosha” = kenderaan ringan) adalah inovasi selepas era perang bagi membolehkan masyarakat Jepun memiliki kenderaan mampu milik dan lebih penting lagi, memacu permulaan negara Jepun membina industri automotif mereka.
- Bermula sejak 1949, K-Kar adalah jauh lebih kecil dari apa yang kita lihat sekarang dengan dimensi diterhadkan pada Panjang :2800mm, Lebar : 1000mm, Tinggi : 2000mm), dengan kapisiti enjin terhad pada 150cc (enjin 4-lejang) dan 100cc (enjin 2-lejang). Mungkin pada permulaannya, K-Kar cumalah lebih besar sedikit dari motosikal.
- Ada 3 jenis asas dibawah kategori K-Kar ini iaitu kereta penumpang, van dan trak. Kei-Car mudah untuk dikenali kerana ia mengguna plet bewarna kuning.
- Perturan ini kemudian ditambah baik bagi menggalakkan lebih banyak pengeluar menghasilkan K-Kar. Dimensi dan kapasiti telah ditingkatkan seiring dengan keperluan penggunaan, dan ciri keselamatan. Peraturan untuk K-Kar sekarang ini bermula pada tahun 1998 menghadkan Panjang: 3400mm, Lebar: 14800mm dan Tinggi : 2000mm, dengan kapasiti maksimum diterhadkan pada 660cc, dan kuasa perlu dibawah 63hp. Sebagai perbandingan, dimensi Perodua MyVi terbaharu adalah, P: 3,895mm, L: 1,735mm, dengan enjin 1500cc (102hp).
- Selain pengendalian yang mudah dan ringkas dan penggunaan petrol yang menjimatkan, Kei-Car juga diberi struktur cukai dan peraturan yang istimewa.
- Dikawasan luar bandar atau kampung, Kei-Car dikecualikan daripada keperluan untuk mempunyai parkir
- Cukai eksais (cukai jualan) Kei-Car adalah 3% dari harga jualan. Cukai jualan untuk kenderaan lebih besar adalah 5%.
- Cukai berat kereta untuk Kei-Car adalah pada kadar ¥13,200 (untuk 3 tahun) dan ¥8,800 (untuk 2 tahun). Bagi kereta biasa, jumlah cukai ini ialah ¥18,900 dan ¥12,600 untuk 3 dan 3 tahun. Ini ialah lebih kurang 30% peratus lebih murah.
- Oleh sebab peraturan hanya menghadkan saiz dan kapasiti enjin, dan tiada had teknologi, selalunya K-Kar dilengkapkan dengan kelengkapan termaju seperti enjin kuasa turbo, transmisi lebih efisen, variasi pacuan (2WD, AWD & 4WD), dan banyak lagi kemudahan.
- Walaupun sangat berjaya di Jepun, segmen ini sangat terlulu khusus untuk pasaran domestik Japan (JDM) dan mungkin terlalu sedikit keuntungan yang boleh dijana bagi pasaran eksport. Di Malaysia ada beberapa model K-Kar yang masuk melalui jenama Perodua, contohnya model Kancil, Kelisa dan Viva, serta Alto dan Jimny dari Suzuki.
Suzuki Wagon R; K-Kar paling laris Jepun sejak tahun 2003 |
Ulasan
Catat Ulasan