Langkau ke kandungan utama

Pelan pemulihan Proton akhir 2018?

Menurut DRB-HICOM, pemulihan bisnes Proton bersama Geely hanya akan siap akhir 2018. Mengambil kira pembelihan syer oleh Geely telah berlaku pada Jun tahun ini, maksudnya lebih 1 tahun setengah diperlukan bagi meletakkan semua plan ditempatnya. Industri mengatakan ia adalah tempoh biasa yang akan diambil oleh pemain industri.
Dirasakan DRB-HICOM wajar meletakkan plan jangka pendek untuk Proton sementara menunggu semua plan direalisasikan bersama Geely. Jangan terlepas pandang asas bisnes Proton iaitu menghasilkan dan menjual kereta. Tanpa jualan, kewujudan Proton adalah tidak relevan. Secara jujurnya, Prestasi Proton pra-DRB adalah lebih baik. Sejak dibawah payung DRB, Proton sekadar biasa-biasa sahaja, tanpa visi khusus untuk menjadi pesaing otomotif lebih besar. Kebanggaan jenama dan rekod jualan makin merosot ditelan pasaran yang semakin agresif.

Membandingkan rekod jualan 2015 dan 2016, Proton penurunan jualan hampir 30% (hampir 30,000 unit). Statistik jualan separuh tahun pertama 2017 (H1 2017), ada sedikit peningkatan jika dibanding separuh tahun pertama 2016 (H1 2016), sebanyak 3,636 unit (10.26%). Mungkin faktor model-model baru yang dilancar dalam 2016 mula mencipta momentum, ditambah dengan mood pembeli yang gemar melihat respon pasaran. Namun, jika dilihat momentum yang dibina mungkin akan kembali perlahan bila mana kebanyakkan perayaan besar Malaysia dah selesai dalam H1 2017. Boleh dijangka kan, rekod jualan Proton untuk tahun 2017 mungkin hampir sama dengan 2016 iaitu sekitar 70 ribu unit sahaja. Jualan 2018 mungkin lebih parah jika Proton ambil  pendekatan, tunggu dan lihat, dan tunggu Geely apa nak buat.

Bagaimana Proton boleh kekal dan tingkatkan momentum jualan sementara menunggu pelan peralihan disiapkan, termasuk SUV Boyue yang dicanang akan mula dipasarkan akhir 2018 atau awal 2019? Di sini Proton perlukan perancangan jangka pendek yang efektif tanpa memerlukan pelaburan yang terlalu mahal. Jika penulis penasihat Proton, ini perkara yang penulis akan pertimbangkan ;
1.       Sebarang aktiviti promosi akhir tahun akan bermula seawall bulan September, berakhir pada Februari tahan depan. Cawangan Proton Edar patut lebih agresif buat roadshow untuk beri lebih ‘awareness’ pada orang ramai mengenai model dan tawaran. Jengah lah pada kilang-kilang besar, pejabat kerajaan dan shooping mall untuk lebih rapat dengan bakal pembeli.
2.       Sedarkan orang ramai dengan model facelift terbaharu Proton – walaupun Iriz dan Exora telah diperhalusi, masih kurang kelihatan di jalan dan kurang diketahui (tiada iklan dan promosi).
3.       Lancarkan model facelift halus Preve dan Suprima secepat mungkin kerana pasaran segmen-C masih lagi punya permintaan. Tingkatkan kualiti, kekalkan harga dan promosi yang agresif sangat perlu.
4.       Tanpa perlu menunggu peralihan kuasa siap 100 peratus, Proton patut boleh mulakan plan exsport ke nagara Asean, dengan produk sedia ada. Saga, Persona, Iriz (Segment A, B) antara model yang boleh dipasar di negara Asean – Thailand, Indonesia, dan mungkin pasaran panduan kiri – Filipina dan Vietnam.

Secara peribadi, penulis rasa ramai orang Malaysia tidak ambil pusing bila Proton akan mula di’Geely’ kan, tapi demi kelangsungan jenama, Proton wajib berbuat sesuatu. Pilihan sudah semakin banyak dipasaran, terpulang pada Proton untuk terus bersaing, atau hanya duduk menunggu nasihat kawan baru dari tanah besar China.  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga