Menurut DRB-HICOM, pemulihan bisnes Proton bersama Geely
hanya akan siap akhir 2018. Mengambil kira pembelihan syer oleh Geely telah berlaku
pada Jun tahun ini, maksudnya lebih 1 tahun setengah diperlukan bagi meletakkan
semua plan ditempatnya. Industri mengatakan ia adalah tempoh biasa yang akan
diambil oleh pemain industri.
Dirasakan DRB-HICOM wajar meletakkan plan jangka pendek
untuk Proton sementara menunggu semua plan direalisasikan bersama Geely. Jangan
terlepas pandang asas bisnes Proton iaitu menghasilkan dan menjual kereta.
Tanpa jualan, kewujudan Proton adalah tidak relevan. Secara jujurnya, Prestasi Proton pra-DRB adalah
lebih baik. Sejak dibawah payung DRB, Proton sekadar biasa-biasa sahaja, tanpa
visi khusus untuk menjadi pesaing otomotif lebih besar. Kebanggaan jenama dan
rekod jualan makin merosot ditelan pasaran yang semakin agresif.
Membandingkan
rekod jualan 2015 dan 2016, Proton penurunan jualan hampir 30% (hampir 30,000
unit). Statistik jualan separuh tahun pertama 2017 (H1 2017), ada
sedikit peningkatan jika dibanding separuh tahun pertama 2016 (H1 2016),
sebanyak 3,636 unit (10.26%). Mungkin faktor model-model baru yang dilancar
dalam 2016 mula mencipta momentum, ditambah dengan mood pembeli yang gemar
melihat respon pasaran. Namun, jika dilihat momentum yang dibina mungkin akan
kembali perlahan bila mana kebanyakkan perayaan besar Malaysia dah selesai
dalam H1 2017. Boleh dijangka kan, rekod jualan Proton untuk tahun 2017 mungkin
hampir sama dengan 2016 iaitu sekitar 70 ribu unit sahaja. Jualan 2018 mungkin
lebih parah jika Proton ambil
pendekatan, tunggu dan lihat, dan tunggu Geely apa nak buat.
Bagaimana Proton boleh kekal dan tingkatkan momentum jualan
sementara menunggu pelan peralihan disiapkan, termasuk SUV Boyue yang dicanang
akan mula dipasarkan akhir 2018 atau awal 2019? Di sini Proton perlukan
perancangan jangka pendek yang efektif tanpa memerlukan pelaburan yang terlalu
mahal. Jika penulis penasihat Proton, ini perkara yang penulis akan
pertimbangkan ;
1.
Sebarang aktiviti promosi akhir tahun akan
bermula seawall bulan September, berakhir pada Februari tahan depan. Cawangan
Proton Edar patut lebih agresif buat roadshow untuk beri lebih ‘awareness’ pada
orang ramai mengenai model dan tawaran. Jengah lah pada kilang-kilang besar,
pejabat kerajaan dan shooping mall untuk lebih rapat dengan bakal pembeli.
2.
Sedarkan orang ramai dengan model facelift
terbaharu Proton – walaupun Iriz dan Exora telah diperhalusi, masih kurang
kelihatan di jalan dan kurang diketahui (tiada iklan dan promosi).
3.
Lancarkan model facelift halus Preve dan Suprima
secepat mungkin kerana pasaran segmen-C masih lagi punya permintaan. Tingkatkan
kualiti, kekalkan harga dan promosi yang agresif sangat perlu.
4.
Tanpa perlu menunggu peralihan kuasa siap 100
peratus, Proton patut boleh mulakan plan exsport ke nagara Asean, dengan produk
sedia ada. Saga, Persona, Iriz (Segment A, B) antara model yang boleh dipasar
di negara Asean – Thailand, Indonesia, dan mungkin pasaran panduan kiri –
Filipina dan Vietnam.
Secara peribadi, penulis rasa ramai orang Malaysia tidak
ambil pusing bila Proton akan mula di’Geely’ kan, tapi demi kelangsungan
jenama, Proton wajib berbuat sesuatu. Pilihan sudah semakin banyak dipasaran,
terpulang pada Proton untuk terus bersaing, atau hanya duduk menunggu nasihat
kawan baru dari tanah besar China.
Ulasan
Catat Ulasan