Langkau ke kandungan utama

tahun 2017, peminat bola Malaysia masih lagi perlu buang masa



Lazim dalam lanskap persepakbolaan Malaysia; ‘fans’ cuma datang bila pasukan mereka mula menampakkan potensi besar untuk menang (aka glamour). Tak terkecuali dengan team bola Sukan SEA kali ini. Stadium mula diserbu hanya selepas pasukan melepasi peringkat kumpulan. Stadium gamat, pemain bersemangat – resepi terbaik untuk mencipta kejayaan ditempat sendiri. Semangat itu diteruskan ke perlawanan Akhir, tetapi malangnya semangat penonton tak disertai dengan usaha penganjur sukan SEA itu sendiri. Puluhan ribu dipaksa beratur untuk membeli tiket. Bekorban masa, beratur, bersesak, berkelahi, bergaduh, hinggakan FRU terpaksa dipanggil demi tiket untuk tempat duduk di stadium. Ini betul-betul passion 'football mad nation'.

Alasan KBS (melalui YB KJ), jualan tiket online tidak dibuka kerana dibimbangi operator jualan tak mampu mentadbir aliran trafik pembeli online, lantas cara tradisional diguna pakai. Perkara ini selalu terjadi dalam drama bola Malaysia - kebanyakkan nya perlawanan domestik final Piala Malaysia atau Piala FA.

Kita sudah dalam tahun 2017, dan bagaimana mundurnya ranking Malaysia dalam senarai FIFA, begitu jugalah jumudnya sistem sokongan bola sepak Malaysia. Tiket adalah antara penyumbang utama  sumber kewangan kelab, tapi kita masih lagi ambil mudah hal ini. Itu belum sentuh lagi ekosistem bolasepak dan liga Malaysia yang lebih kepada syok sendiri – tanpa blueprint dan usaha berterusan untuk tambah baik – stadium ownership, padang latihan, sistem liga, plan squad kebangsaan, jualan tiket, lesen, merchandising, struktur pengurusan, prefesionalisme pemain dan sikap penyokong (attitude semasa perlawanan dan loyalti). Itu belum lagi ambil kira faktor tangan ghaib – tiket free, komisen agen pemain, politikus jadi Presiden kelab bola. Mungkin penulis boleh sentuh dalam posting yang lain.

KBS sepatutnya tidak membatalkan terus jualan tiket online, sebaliknya lebih bersedia dengan plan kecemasan perihal tiket ini. Mungkin 40% jualan melalui online, dan 60% lagi jualan tiket fizikal melalui saluran/outlet tiket ditempat yang lebih senang diekses-dengan pra-syarat yang lebih ketat. Ada ramai cerdik pandai di KBS dan sekreteriat sukan SEA patut memikirkan cara terbaik.

Membazirkan masa lebih 12 jam hanya untuk tiket bola bukan cara yang bijak dan menguntungkan sesiapa. Kita patut lebih efisyien, bukannya sentiasa berbalik pada kaedah lama yang terbukti menyusahkan. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga