Langkau ke kandungan utama

tahun 2017, peminat bola Malaysia masih lagi perlu buang masa



Lazim dalam lanskap persepakbolaan Malaysia; ‘fans’ cuma datang bila pasukan mereka mula menampakkan potensi besar untuk menang (aka glamour). Tak terkecuali dengan team bola Sukan SEA kali ini. Stadium mula diserbu hanya selepas pasukan melepasi peringkat kumpulan. Stadium gamat, pemain bersemangat – resepi terbaik untuk mencipta kejayaan ditempat sendiri. Semangat itu diteruskan ke perlawanan Akhir, tetapi malangnya semangat penonton tak disertai dengan usaha penganjur sukan SEA itu sendiri. Puluhan ribu dipaksa beratur untuk membeli tiket. Bekorban masa, beratur, bersesak, berkelahi, bergaduh, hinggakan FRU terpaksa dipanggil demi tiket untuk tempat duduk di stadium. Ini betul-betul passion 'football mad nation'.

Alasan KBS (melalui YB KJ), jualan tiket online tidak dibuka kerana dibimbangi operator jualan tak mampu mentadbir aliran trafik pembeli online, lantas cara tradisional diguna pakai. Perkara ini selalu terjadi dalam drama bola Malaysia - kebanyakkan nya perlawanan domestik final Piala Malaysia atau Piala FA.

Kita sudah dalam tahun 2017, dan bagaimana mundurnya ranking Malaysia dalam senarai FIFA, begitu jugalah jumudnya sistem sokongan bola sepak Malaysia. Tiket adalah antara penyumbang utama  sumber kewangan kelab, tapi kita masih lagi ambil mudah hal ini. Itu belum sentuh lagi ekosistem bolasepak dan liga Malaysia yang lebih kepada syok sendiri – tanpa blueprint dan usaha berterusan untuk tambah baik – stadium ownership, padang latihan, sistem liga, plan squad kebangsaan, jualan tiket, lesen, merchandising, struktur pengurusan, prefesionalisme pemain dan sikap penyokong (attitude semasa perlawanan dan loyalti). Itu belum lagi ambil kira faktor tangan ghaib – tiket free, komisen agen pemain, politikus jadi Presiden kelab bola. Mungkin penulis boleh sentuh dalam posting yang lain.

KBS sepatutnya tidak membatalkan terus jualan tiket online, sebaliknya lebih bersedia dengan plan kecemasan perihal tiket ini. Mungkin 40% jualan melalui online, dan 60% lagi jualan tiket fizikal melalui saluran/outlet tiket ditempat yang lebih senang diekses-dengan pra-syarat yang lebih ketat. Ada ramai cerdik pandai di KBS dan sekreteriat sukan SEA patut memikirkan cara terbaik.

Membazirkan masa lebih 12 jam hanya untuk tiket bola bukan cara yang bijak dan menguntungkan sesiapa. Kita patut lebih efisyien, bukannya sentiasa berbalik pada kaedah lama yang terbukti menyusahkan. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rebiu Buku – WTF? 23 Hartanah Sebelum Berumur 30

Buku ini bukanlah ‘kitab ulung’ ilmu hartanah, tetapi tulisan Faizul Ridzuan ini boleh memberikan pengetahuan asas memiliki hartanah. Merangkumi perkara asas pemilikan rumah, hinggalah sampel analisa sesebuah ‘properti’, Faizul berkongsi pengetahuannya dengan pembaca. Diterjemahkan oleh blogger Ariff Shah dari versi WTF? Bahasa Inggeris, buku ini amat popular dikalangan ‘investor’ muda untuk berkenalan dengan ilmu dan prosedur penting sebelum, ketika dan menjual hartanah. Disampaikan dengan bahasa yang mudah difahami dan santai, jutawan muda Faizul menjadikan pengalamannya sebagai contoh mudah bagi menyampaikan mesej. Faizul berjaya memahamkan pembaca mengenai terma-terma pembelian rumah, dan langkah awal persediaan memiliki rumah dalam persekitaran Malaysia. Siri buku Wa Tak Faham yang bagus  dan ‘kesederhanaan’ Faizul sangat wajar dicontohi.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

sejarah ALFA ROMEO

ALFA ROMEO. Jenama hebat dari Itali, penuh dengan tradisi, sejarah , seni, ego dan romantik. Kalau pun ia bukan jenama paling hebat, ia mungkin salah satu dari jenama terhebat dalam sejarah dunia otomotif. Nama asal Alfa Romeo ialah SAID, ringkasan dari Societa Anonima Italiana Darracq (Syarikat Italy Darrarq). Alexandre Darrarq adalaha nama ahli perniagaan dari Perancis, dan SAID merupakan cabang perniagaan otomobilnya di Itali. SAID sempat menghasilkan 2 model kenderaan, namun perusahaan ini tidak berjaya dan ditutup pada tahun 1909. Iklan kereta jenama Darracq Dalam tahun 1909, fasiliti pengeluaran SAID bepindah ke Milan diwilayah Lombardy dan kekal menghasilkan kenderaan dibawah kelolaan Ugo Stella. Bagi menandakan perubahan pemilikan, syarikat ini diberi nama baharu, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili atau A.L.F.A (Kilang Kereta Lombarda). Logo ALFA ROMEO yg masyhur juga diciptakan selepas berpindah ke kilang ini. ALFA memulakan aktiviti lumba kereta pada 1911, ha...