Langkau ke kandungan utama

Review Buku : Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia



Nama seperti Torpedo Lipis FC, Real Maran, Pekan Galaxy, Lokomotif Kangar, Bercelumut dan Borussia Tawau mungkin nama yang agak lucu dan asing bagi kita, tapi kita mungkin memerlukan pemikiran ‘luar kotak’ sebegini untuk menjadikan bolasepak Malaysia lebih kompetetif dan profesional sekaligus memungkinkan harapan Malaysia ke Piala Dunia lebih realistik.

“Cerita Malaysia Tidak ke Piala Dunia” oleh Lucius Maximus ini wajar diangkat menjadi buku ‘wajib baca’ bagi semua peminat bolasepak warganegara Malaysia. Penulisan Lucius ini layak diangkat menjadi dokumentasi penting untuk bolasepak Malaysia dengan fakta tepat dan penceritaan yang segar, seolah kesemua perlawanan yang diulas seakan baru berlaku semalam.

Ulasan Lucius merangkumi kesemua perlawanan kelayakan Piala Dunia sejak dari 1973 hingga sekarang, satu penyelidikan yang sangat mengagumkan mengambil kira FAM sendiri tidak pernah mengeluarkan Ensiklopedia atau ‘Buku Panduan’ untuk bolasepak Malaysia. Bukan sekadar perlawanan kelayakan, malah setiap perlawanan persahabatan, kem latihan, peristiwa signifikan serta perlawanan yang berhubung kait dengan prestasi Harimau Malaya di Sukan SEA, Sukan Asia, Piala Asia dan Kelayakan Olimpik turut diulas dengan teliti. Tabik spring untuk Lucius!!

Bukan itu saja, Pascakata oleh Piyapong Abdillah Hamzah yang sungguh kreatif, menjadikan buku ini terlalu menarik untuk dibaca! Idea kritis yang dilontar Piyapong dan Lucius (dalam Bab 15) seharusnya disahut sebagai satu cabaran oleh Presiden FAM (itupun jika baginda ada masa membaca buku ini) dan seluruh AJK FAM. Atau mengkin FAM boleh mencedok idea dari buku ini untuk diadaptasi kedalam bolasepak Malaysia, sama-sama kita berdoa agar FAM boleh membuang egonya.

Mungkin sebelum peminat Harimau Malaya mengimpikan untuk ke Piala Dunia, lebih baik kita memasang harapan yang jelas lebih realistik dan lebih dekat pada kita – melihat FAM dipimpin oleh muka baru yang lebih mengenali bolasepak, kreatif dan berani....sebelum generasi kedua Lucius menulis buku “Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia ulangtahun ke 100”....

* Saudara Lucius adalah salah seorang penulis untuk sokernet.blogspot.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga