Langkau ke kandungan utama

soal hati



Hati tak boleh menulis, tapi tulisan boleh menterjemah apa yang dirasai hati

‘buah hati’ = “sweetheart”
Hati dalam bahasa Inggeris bukanlah ‘heart’ tapi ‘liver’.
Heart dalam bahasa Melayu ialah ‘jantung’, bukannya ‘hati’.
Tapi untuk orang melayu, perkataan ‘hati’ itu lebih kepada kaitan ‘perasaan’ bukan organ badan.

Bila orang melayu bercakap tentang ‘sakit hati’, boleh jadi dua maksud. Sakit hati boleh jadi ‘marah’ atau ‘hati tidak berfungsi’

(1)Hati yang sakit datang dari hati yang rosak
Hati, organ kedua terbesar dlm badan kita selepas kulit dan merupakan kelenjar terbesar dalam tubuh.
Hati yang rosak menyebabkan byk fungsi biokimia badan terjejas. Badan tak sihat, peluang untuk hidup tipis.
(2) Hati yang sakit datang dari perasaan yang marah/konflik diri
Biasenye hati sakit bile ape yang kehendak tak dapat, tertekan atau kecewa.
Orang melayu sgt beradab, sopan dan byk fikir nak jaga hati orang lain walaupun selalunya hatinya merana.
Cinta dan sayang banyak terlibat dengan soal hati.
Hati org tersayang dijaga supaya tak terguris wlaupun hati sendiri lazimnya dah terhiris.

Tak kira lah samada ‘hati sakit’ atau ‘sakit hati’, keduanya perlu dijaga, perlu perhatian.
Kerana bila ‘hati” itu sakit, badan dan jiwa yang merana.
Hidup pun jadi kurang bermakna.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga