Langkau ke kandungan utama

Pelaku Siasah...



Novel Faisal Tehrani ini dianggap antara karyanya yang paling bercita-cita besar dan provokatif. FT adalah antara penulis yang cenderung untuk mengkaji perihal sejarah Kerajaan Johor Lama – lebih kepada bersumberkan catatan & surat pedagang Belanda, Inggeris dan Dane.
“Saasatul Ibaad” atau “Pelaku Siasah” atau “ Political Player” adalah gabungan karya “Saasatul Ibaad” hasil Bendahara Tun Habib dan Dato Utama Mahdi Hasan dengan diselang-selikan dengan rentetan peristiwa penting sekita 1680-an hingga membawa peristiwa revolusi 1699. Saasatul Ibaad merupakan himpunan ilmu kepimpinan yang diwarkahkan oleh Tun Habib untuk diwariskan kepada anaknya, Tun Abdul Jalil.
Novel ini turut mendedahkan beberapa rentetan peristiwa yang memperlihatkan bagaimana berakhirnya institusi beraja Johro dari keturunan Kesultanan Melaka – contohnya perangai ‘pelik’ Sultan Mahmud, sehingga mencetuskan Revolusi 1699 atau lebih dikenali dalam sejarah melayu sebagai peristiwa ‘Sultan Mahmud Mangkat diJulang’.
Sensitiviti orang melayu juga disentuh melalui kedaulatan dan ketuanan Sultan dalam masyarakat Melayu – tetapi sentuhannya bukanlah cenderung kepada adat dan budaya tetapi lebih kepada kepimpinan beragama.
Buku ini bukan sahaja dibaca sebagai satu pengalaman sejarah semata-mata, tetapi juga sebagai satu karya untuk memuhasabah dan menginsafi umat muslim dan secara khususnya segolongan yang bergelar ‘kerabat’.
“untuk semua yang berani menegakkan kebenaran, dan keadilan; melakukan pemberontakan dan revolusi sebagai proses menghidupkan agama.”

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga