Langkau ke kandungan utama

Weekend Trip 2 – Heritage Trail - Bukit Bendera


Trip ke-2 hujung minggu lebih adventure. Panjat Bukit Bendera, tapi bukan panjat dengan Keretapi Bukit, panjat dengan kaki,’ hiking’. Sebenarnya, plan ini hampir2 tak menjadi sebab hujan pagi tu. Alhamdulillah, lepas je breakfast ‘the best roti canai in town’ di Transfer Road, hujan pun berhenti.
Our journey started from ‘Moongate’ nearby Botanical Garden or Kebun Bunga around 830 AM. Trek curam yang licin sgt berbahaya so, slow & steady. “Safety first’. Perjalanan keatas merentasi 3 hutan simpan – Hutan Simpan Highland, Hutan Simpan Bukit Kerajaan, dan Hutan Simpan Penang Hill dengan jarak lebih kurang 4~5km.



1st pit stop ialah ‘Moongate 5’ selepas 30minit berjalan. Selepas rilek, dan jantung kembali normal, sambung semula perjalanan. Selepas lebih kurang hampir 1 jam, satu lagi pit stop. Kali ini, ‘stop 84’. Dari stop 84, masuk ke ‘Maniot Road’ denai berkuda satu masa dahulu. Sambung lagi jalan, sampailah ke ‘Viaduct Road East’ dimana bertemu dengan laluan keretapi bukit. Kemudian, tersesat masuk ke compound banglo ‘ Karangan Cot’, haha. Membetulkan balik laluan, hinggalah berjumpa dengan jalan bertar yang dinamai ‘Jalan Jip’. Selepas mendaki lebih 40 minit dijalan jip, sehinggalah menemui ‘Summit Road’ di puncak Bukit Bendera.



Walaupun, hanya berketinggian 735m a.p.l, tapi perjalanan hampir 4 jam memang memenatkan. Sampai atas, apa lagi, isi tanki perut, bersedia untuk perjalanan turun. Dah sampai atas, jalan-jalan sambil ‘cuci mata’ la…lepas 2 jam, bersedia untuk turun.
Turun lebih cepat, biasalah turun…Lagipun kalini lalu “Jalan Jip” hingga sampai pit stop “45” sebelum lalu hiking trek selama 30 minit…So turun hanya ambil masa 1 setengan jam.
So lengkaplah satu pusingan perjalanan, moongate-bukit bendera-kebun bunga. Walaupun letih, tapi puas hati dapat rentas hampir separuh kawasan tanah tinggi Penang. Habis jek trekking, terus beraya ke rumah Kak Siti dengan badan yang melekit dan seluar yang berlumpur..haha…Thanks Kak Siti….Sume makanan tu best, tapi ade satu jek yg kurang best….nape anak buah Kak Siti tak keluar?Huhu…;)

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga