Langkau ke kandungan utama

Weekend Trip 1:Gateway to “peace & tranquility” -Pulau Aman



Hujung minggu kali ni dipenuhi dengan byk program yang best, explore tempat baru, makanan baru dan memandangkan masih dalam mood raya, rumah terbuka. Mula Sabtu tengahari, agenda pertama dalam program, Pulau Aman.
Dari Georgetown, bergerak ke Jetty Batu Musang di Batu Kawan. Bot ke Pulau Aman, mengambil masa kurang lebih 10 minit (tambang RM6 pergi balik). Tiba disana dalam lingkungan jam 3, perut dah lapar, perkara pertama yang dicari, Mee Udang!! Memang syok, makan mee dengan udang yang fresh, dan yang paling best, harga pun tak mahal, RM5 dengan 4 ekor udang, ok le kan? …





Perut dah terisi, energy dah ter’cas’ semula, masa untuk jalan2. Pulau Aman atau ‘Island of Peace’, memang aman. Tak ada motor atau kereta, yang ada cume motorbot, so sebab tu le dia aman. Bukanlah sebuah kampong nelayan yang padat, mungkin dalam 200~300 penghuni sahaja, kebanyakkan nya orang tua dan kanak-kanak ‘riang’. Tak banyak tempat nak diexplore, dan salah satu yang dikira ‘famous attraction’ disini ialah telaga emas – sebuah perigi air tawar yang terletak betul2 dicelah batuan pantai (ada cerita disebaliknya).
Bot terakhir ialah jam 6, dan masa untuk balik. Rasanya, trip kali pertama ke Pulau Aman ini tidaklah menghampakan. Menjejaki tempat baru, dan makan mee udang segar – pengalaman menarik yang tak dapat kalau tak diusahakan….Tak nak mencuba?



Ulasan

  1. mcm prgrm Destinasi Bajet pulak :-)

    BalasPadam
  2. wa............jeles..dan lagi p jenjalan.....gua da gila struggle ngn workload

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga