Langkau ke kandungan utama

'Sutan Baginda' bukanlah 'Baginda Sultan'


Karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad ini pertama kali diterbitkan pada tahun 1989. Sutan Baginda diimaginasikan sebagai satu karekter tokoh politik yang penuh dengan ketidakjujuran, ketidakikhlasan dan kurangnya iman. Mengisahkan politik gelabah hodoh yang diperalat semata-mata untuk ‘glory’ dan ‘power’ bagi mengejar kekayaan dan bukan sebagai amanah yang sewajibnya disanjung dan dijaga.

Dalam 3 babak pertama, watak Sutan anak Baginda cucu Murtaza cicit Salehuddin ini dilihat dari kacamata 3 wanita dalam hidupnya, Uji, Dahlia dan Fidah. Sutan amat pintar dalam memanipulasi ketiga-tiga wanita ini bagi menjadikannya tokoh politik yang intelek dan berstrategi dan dalam masa yang sama mampu menuturkan ayat2 Al-Quran dan sabda nabi untuk menyakinkan penyokong dan rakyat. Objektif Sutan hanya satu, menumbangkan orang nombor satu parti, Nirwan walau dengan apa cara sekalipun.
Namun, sepertimana janji tuhan, politik kotor Sutan ini diakhiri dengan kehancuran yang memakan dirinya.

Mencerna karya sasterawan Negara ini adalah sesuatu yang menyegarkan kerana gaya bahasa sastera semulajadinya, dan memahami maksud tersirat dari ‘SutanBaginda’ ini adalah satu pengalaman berharga yang boleh dijadikan iktibar. Karya ini adalah hasil cerminan persekitaran, luahan jiwa dan kreativiti yang akhirnya dibuahkan menjadi karya.

Kualiti sastera itu tidak harus diadili dengan persembahan luarannya kerana selagi belum dijiwai ilham penulisnya, karya seni itu mungkin gagal dihargai. Entahlah!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga