Langkau ke kandungan utama

Manik Mengurai


Manik Urai bukanlah sebuah metropolitan ataupun ibu negeri Kelantan, tapi sejak 2-3 minggu kebelakangan ini, aku fikir graf popularitinya sudah menyamai KL atau Kg Buah Pala kat Penang…haha…Semua berpusu-pusu ke Manik Urai ; PM, TPM, Menteri, YB2, tokoh2 korporat, kompeni2 kroni,geng2 parti lawan, wartawan dan juga tukang sorak dan tukang sibok.
Tapi semua tu takkan ada lagi minggu depan kerana pabila tamat sahaja sesi mengundi Pilihanraya Kecil DUN petang ini, semua gerombolan2 ini akan berduyun2 pulang. Lambat atau cepat, semuanya bergantung kepada keputusan malam ini.Kalau menang, sampailah pagilah kokoknya, kalau ada bayangan kekalahan, cepat2 angkat kai sebelum kene maki….
Macam2 janji, macam2 kontroversi ada…Konflik dalaman parti lah, Janji2 kalau menang lah, isu royalty minyak, nak bikin jambatan baru, PPSMI dimansuh, janji2 100hari jadi PM…semuanya mewarnakan kempen….itu belum kira yang datang tolong cat rumah, tar jalan, bagi sumbangan rakyat miskin atau melawat orang2 tua uzur..biasalah..baik ada makna…
Aku tertarik dengan pendekatan 2 tokoh besar BN iaitu Najib & Muhyiddin pada PRK Manik Urai kali ini..Kalau dilihat, pendekatan mereka lebih kepada psikologi. Mereka kurangkan serangan peribadi terhadap calon parti PAS tetapi lebih kepada menggoyahkan PAS itu sendiri. Janji2 mereka lebih ‘firm’ dan realistic tapi mungkin tak boleh percaya. Dalam ceramah mereka, Najib & Muhyiddin kerap menggunakan ayat2 al-Quran dan sabda nabi. Mula2 Muhyiddin yang keluarkan ayat ‘carilah pemimpin itu dari golongan yang berilmu’. Komen aku, berilmu itu subjektif, adakah berilmu itu hanya dikira ilmu duniawi semata2?? Memanglah calon PAS itu bukan graduan, tetapi mengapa tidak kita lihat pada ilmu agamanya?ilmu usahawannya?Entahlah. Dalam peristiwa lain, malam tadi Najib dalam ceramahnya menegaskan “ keadilan dalam pentadbiran”. Satu lagi kenyataan subjektif yang kurang nyata dan mungkin memalit kepada diri sendiri nanti. Adilkah kalau hak royalti minyak Kelantan itu dibisukan??Entahlah…
Populariti Najib memang meningkat 65% sekarang, tapi adakah popularit itu juga boleh menjelmakan kemenangan sulong Najib di Kelantan mala mini?
Entahlah…Kita tunggu malam ni…

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga