Langkau ke kandungan utama

The Boy in the Striped Pyjamas



Kali ini ‘The Boy in the Striped Pyjamas’ – filem Brit-Amerika 2008 menjadi pengisi masa santai. Ia diadaptasi dari novel nukilan John Boyne dan berlatar belakang zaman perang dunia kedua. Ianya mengenai perspektif seorang budak lelaki terhadap persahabatan, serta perspektif satu golongan yang rakus den taksub dengan ideology mereka.

Bruno, budak lelaki berusia 8 tahun, ialah anak kepada Komanden Nazi, Ralf. Ralf dinaikkan pangkat dan mereka sekeluarga berpindah dari Berlin ke suatu kawasan terpencil. Bruno terasa kehilangan kawan2nya diBerlin dan memulakan hidup dirumah baru dengan penuh kebosanan. Bruno dapat mengintai dari tingkap rumah mereka satu ‘kebun’ yang terletak jauh di belakang rumah meraka. Apa yang menjadi persoalan bagi Bruno – mengapa semua orang dikebun itu memakai ‘baju tidur belang’?...

Sifat ingin tahu Bruno yang tinggi membawanya ke ‘kebun’ itu secara rahsia. Disitu dia melihat satu kem yang dipagari dawai elektrik. Disitu juga dia bertemu Shmuel budak lelaki sebaya dengannya– dan akhirnya menjadi kawan. Mereka sering berbual, bermain berkongsi makanan tetapi dipisahkan oleh pagar tersebut.

Apakah sebenarnya ‘kebun’ itu?
Siapakah sebenarnya Shmuel?
Aapakah hubungan ‘kebun’ itu dengan ayah Bruno, Ralf?
Dapatkah Bruno menembusi pagar itu? Dan apakah nasib Bruno dan Shmuel selepasnya?

‘The Boy in the Stripped Pyjamas’ mengajar kita tentang sifat naïf dan ingin tahu tentang dunia sekeliling, sejarah dan hukum karma

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga