Langkau ke kandungan utama

Hatiku Terluka di Bukhara


Bukhara – Sebuah kota lama di Asia Tengah yang terletak di Uzbekistan, pernah berada dibawah takluk United Soviet Socialist Republic (USSR) sebelum merdeka pada 1993. Imam Al Bukhari dan Ibnu Sina merupakan antara tokoh sejarah tamadun Islam yang datang dari bumi Bukhara.

Buku ini merupakan travelog hasil catatan Wan Hashim Wan Teh menjelajah ke bandar-bandar di Asia Timur dan Asia Tengah – Moscow, Irkutsk, Siberia, Bratsk, Tashkent, Bukhara dan Leningard disekitar tahun 1983. Ketika lawatannya, kawasan ini masih berada dibawah wilayah USSR.

Penulisannya santai, ringkas dan direct, dimana penulis bercerita kepada pembaca tentang kisah perjalanannya. Novel ini sedikit berbeza dengan beberapa karya H.M Tuah Iskandar seperti Steffe Isle dan Enrique Mengundang Jauh yang juga mengenai perantauan, tetapi dihibridkan dengan kisah lain bagi menjadikannya lebih komplikated dan menarik.

Dalam kisah ini watak perantaunya adalah Abd Rahman, seorang pelajar Melayu yang menuntut di England. Lawatannya ke Asia Timur lebih menjurus kepada pemerhatian terhadap sistem pemerintahan sosialis serta cara hidup mereka selain menjejak peninggalan tamadun Islam. Ceritanya diselangi dengan kisah mengenai apartheid & Melayu Cape Town di Afrika Selatan serta pandangan bangsa asing terhadap Malaysia melalui perbualannya dengan rakan lawatan.

Tajuk buku ini merujuk kepada situasi di Bukhara, salah sebuah bandar yang berpengaruh dalam sejarah tamadun Islam yang mengundang perasaan teruja Abd Rahman atau ‘Ramanov’. Sayangnya keterujaan itu dihiris dengan situasi sebenar bandar Bukhara yang telah tercemar dibawah pemerintahan komunis – sebagai contoh ;masjid dijadikan tempat kelab hiburan.

Ringkasnya, buku ini dapat memberi gambaran mengenai situasi di Asia Timur sekitar tahun 1980-an, cara hidup dibawah kefahaman Sosialis serta tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi. Kepada yang cenderung terhadap sejarah dan politik antarabangsa, buku ini harus dijadikan koleksi.

‘Hatiku Terluka di Bukhara’ merupakan koleksi buku kedua aku dari himpunan novel Hadiah Sako – Utusan selepas Enrique Mengundang Jauh.

Selamat membaca !

Ulasan

  1. uwwah..cam best jek..
    leh pinjam balik nnti...

    BalasPadam
  2. saya cari buku ni...Pls call 0172910812

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga