Langkau ke kandungan utama

EPL 2024/25 : Ramalan

 

Keputusan akhir Liga Perdana Inggeris (EPL) musim 2023/24

P1 – Man City (91)

P2 – Arsenal (89)

P3 – Liverpool (82)

P4 – Aston Villa (68)

P5 – Tottenham (66)

P6 – Chelsea (63)

P7 – Newcastle (60)

P8 – Man United (60)

 

Ramalan keputusan akhir EPL musim 2024/25

P1 – Arsenal

P2 – Man City

P3 – Man Utd

P4 – Liverpool

P5 – Tottenham

P6 – Newcastle

P7 – Aston Villa

P8 – West Ham

 

P1 – Arsenal:

Selepas tempat ke-2 dalam 2 musim  berturut-turut, Arteta sepatutnya cukup pengalaman untuk menjadi juara musim ni. Juara EPL adalah pilihan wajib buat Arteta dan skuadnya.

 

P2 – Man City:

Ada 3 sebab kenapa aku ramal Man City akan gagal jadi juara musim ini. (1) Selepas treble (2022/23) dan double (2023/24), majoriti pemain teras Pep sudah berusia dan mula berfikir untuk permulaan baru; KDB, Ederson, Kyle Walker, Bernardo Silva semuanya dikaitkan dengan transfer out sejak musim lepas. (2) Alvarez berpindah keluar untuk keluar dari bayang Haaland. Jika City gagal mencari ganti, mereka mungkin bergelut untuk seimbangkan workload Haaland. (3) Persoalan sama ad aini adalah musim terakhir Pep di Man City mungkin mewujudkan mood ‘tidak pasti’ dikalangan skuad.

 

P3 – Man Utd:

Meramalkan Man Utd ditempat ke-3 adalah emosional dan klasik dalam masa sama. Rasa optimistic setelah INEOS mengambil alih pentadbiran bolasepak membuatkan majoriti fans MU berharap skuad ini ktidak mengulangi kebodohan musim lepas. Kepimpinan baru, backroom staff baru, signing baru diharapkan mendatangkan stability pada pasukan. Musim paling penting untuk Ten Haag dan tiada alasan untuk bukan top 4.

 

P4 – Liverpool:

Arne Slot akan menyambung apa yang ditinggalkan Klopp, walaupun kerusi ini mungkin menjadi lebih panas apabila musim 2024/25 semakin jauh. Setakat ini tiada pemain baru masuk. Permulaan penting untuk Arne.

 

P5-P8:

Aku keluarkan Chelsea dan menggantikan dengan West Ham dengan mengambil kira West Ham nmpak lebih stabil dan focus pada membina pasukan untuk Lopetagui. Newcastle mungkin menghabiskan musim ditangga P4, P5 atau P6 bergantung kepada bagaimana Eddie Howe memotivasikan skuadnya tanpa bolasepak Eropah musim ini. Spurs mungkin berpeluang untuk Top 4 jika Ange bole memperbaiki dari musim lepas. Aston Villa mungkin susah mengulangi kedudukan Top 4, memandangkan cabaran menyeimbangkan saingan domestic dan Liga Juara-Juara.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga