Langkau ke kandungan utama

Porsche – Siri 2: Overview

 


Mari imbas rekod terkini Porsche setakat tahun 2023.

1.      Berdasarkan senarai “Best Global Brands 2023” dari Interbrand, jenama Porsche berada dikedudukan 47, meningkat dari kedudukan ke 53 di tahun 2022.

2.      Porsche menjual 320,221 kenderaaan sepanjang tahun 2023. Pada tahun 2022, jumlah keseluruhan jualan ialah 309,884.

Pecahan jualan mengikut model

Cayenne: 87,553

Macan: 87,355

911: 50,146

Taycan : 40,629

Panamera: 34,020

718 Boxster & 718 Cayman: 20,518

3.      Volkswagen Group adalah Syarikat pemilik jenama Porsche. VW dan Porsche bergabung pada 2012. VW juga adalah pemilik beberapa jenama mewah lain termasuk luding Audi, Bentley, Bugatti, and Lamborghini.

4.      Oliver Blume ialah CEO Porsche. Oliver juga adalah CEO untuk Volkswagen Group.

Beberapa fakta menarik mengenai Oliver Blume;

-          Lulusan Kejuruteraan Mekanikal dari Braunschweig University of Technology.

-          Pada 1994, Blume graduated dari program pelatih antarabangsa di Audi.

-          Pada 1996, pada usia 28 Blume adalah planner untuk body shop dan paint shop di Audi.

-          Pada 1999, dia bertanggungawab untuk penghasilan badan Audi A3.

-          Pada 2001, dilantik menjadi Executive Assistant Production di Audi.

-          Menjadi production planner di SEAT selama 5 tahun.

-          Pada 2013 dilantik sebagai salah seorang Lembaga Eksekutif di Porsche. Bertanggungjawab untuk produksi dan logistik.

-          Dilantik sebagai CEO Porsche sejak Sept 2015.

Kredit:

Porsche posts stable sales in 2023: strong growth for the 911 and Taycan - Porsche Newsroom

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga