Langkau ke kandungan utama

Porsche – Trivia

Sepuluh Fakta menarik Porsche

1. Kereta EV pertama dicipta oleh Ferdinand Porsche

Porsche terlibat merekacipta kenderaan elektrik pertama didunia pada tahun 1898, ketika berkerja dengan syarikat Egger-Lohner. Nama rasmi kenderaan ini ialah Egger-Lohner C.2 Pheaton, tetapi sering disalah gelar sebagai Porsche P1. Ia berbentuk kereta kuda tanpa bumbung dandikuasakan bateri yg boleh bergerak sejauh 49 batu (79km).

2. Kereta Hybrid pertama juga dicipta oleh Ferdinand Porsche

Semasa Bersama Egger-Lohner, Porsche mencipta kenderaan EV pertama dunia, dinamakan Lohner-Porsche Mixte Hybrid. Mixte bermaksud mixed atau Dua enjin petrol dari Daimler digunakan untuk menjana generator yang menghasilkan elektrik untuk menggerakkan motor disetiap roda.

 3.      Porsche merekacipta VW Beetle

Pada tahun 1938, Adolf Hitler meminta Porsche merekacipta kereta rakyat (Volkswagen bermaksud kereta rakyat dalam Bahasa german).

Porsche bersama anaknya, Ferry menghasilkan rekaan Beetle yang kekal ikonik sehingga kini.

 4.      Porsche 911 pada asalnya dinamakan Porsche 901

Ketika mula dibangunkan pada tahun 1968, nama asalnya ialah 901 tetapi ditukarkan kepada 911 disebabkan Peugeot mendakwa model dengan digit ‘0’ ditengah adalah hak milik perniagaan mereka. 


5.     Porsche 911 hampir tidak wujud

Sekitar hujung 1970-an, CEO Porsche ketika itu merasakan mereka tidak boleh lagi berinovasi dengan rekaan 911. Mereka menumpukan pada Porsche 928 yang dilancarkan pada 1978. Porsche 928 ialah model front-engine dan tidak disambut baik oleh purist Porsche.

 6.      Porsche membina traktor.

Porsche menghasilkan sekitar 125,000 traktor antara tahun 1950-60-an – dinamakan Porsche 111. Dalam era ini, mereka terlibat dalam rekabentuk kokpit kapalterbang dan forklift. 


7. Porsche 365 adalah kereta sport popular sebelum 911 dihasilkan

Model 365 sangat laris pada era 60-an. Ini memberikan imej bagus kepada Porsche; kereta berperestasi tinggi dan berkualiti dengan pengendalian yang sangat baik.  Model ini sangat laris di Eropah dan USA dan direkodkan terjual lebih 76 ribu unit.

 8.      Panel badan Porsche 365 dibina oleh Recaro

Nama asal Recaro ialah Reutter Carrosserie Werke yang merupaka pakar pembuat badan kereta dan bahagian dalaman. Porsche telah memberi kontrak kepada Syarikat ini untuk menghasilkan badan Porsche 365. Pada 1960-an apabila Porsche membeli keseluruhan bahagian pembuatan badan Syarikat ini. Bahagian pembuatan dalaman kemudian dituarkan nama kepada Recaro.

 9.      Mereke berkongsi ‘Kuda’ yang sama dengan Ferrari

Kuda pada jata Porsche diambil dari jata negeri Stuttgart, tempat lahir Porsche. Prancing horse pada jata Ferrari diambil dari juruterbang itali yang menembak jatuh pesawat musuh di Stuttgart ketika perang dunia ke-2.


 10. Kumpulan 25 kereta pertama Model 917 juga digelar kereta ‘setiausaha’

Ketika membina 25 unit Model 917 untuk homologasi FIA menjelang musim perlumbaan tahun 1969, Porshe mempunyai semua part/bahagian dan alatan untuk kesemua 25 unit, tetapi hanya 6 unit dipasang. Porshe menganggap mempunyai bahagian untuk 25 unit cukup untuk syarat homlogasi tetapi FIA dalam arahan lewat kepada Porsche mengesahkan kesemua 25 unit wajib dipasang dan boleh dipandu. Untuk menepati tarikh akhir, Porshe mengerahkan kesemua staf mereka terlibat dalam pemasangan , termasuk akauntan, pekerja baru, messenger boy, dan pekerja ofis termasuk setiausaha. Akhirnya kesemua 25 unit berjaya dipasang dan melepasi ujian FIA dengan cemerlang!




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga