Langkau ke kandungan utama

Porsche – Siri 1: Sejarah

Semasa kecil, aku selalu terkeliru antara VW Beetle dan Porsche. Membesar disuasana pekan kecil, peluang untuk melihat Porsche depan mata memang sangat asing. Semakin dewasa, aku  semakin kagum dengan jenama ini. Antara perkara yang menarik ialah Porsche berterusan menghasilkan kereta sports hebat berpandukan falsafah kejuruteraan yang sama semenjak lebih 90 tahun lalu.

Ferdinand Porsche pada 1931 mengasaskan ‘Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH’, Syarikat yang menawarkan khidmat runding dan pembangunan projek-projek otomotif. Salah satu karya tersohor mereka adalah VW Beetle. Kenderaan pertama yang terhasil dibawah nama Porsche ialah model 356. Model ini adalah batu asas falsafah Porsche - kereta sports berprestasi tinggi hasil ketinggian ilmu kejuruteraan.


Sejak 1950-an, identiti Porsche terbentuk melalui kejayaan dilitar. Bukan sekadar prestasi, tetapi juga ketahanan. Model 550 Spyder, 718 RSK menguasai banyak perlumbaan endurance yang merupakan permulaan salasilah panjang kejayaan Porsche diseluruh dunia.

Model paling ikonik, 911 diperkenalkan pada 1963 dan sejak itu telah melalui banyak revolusi kejuruteraan. Sehingga kini masih mengekalkan identity kuat Porshe – profil badan, enjin dibelakang, dan kemajuan teknologi. Model-model 911 menjadi tanda aras kereta sports, peminat perlumbaan dan ketagihan para collector.

Disamping popularity 911, Porshe berkembang mengikut zaman dan keperluan mobility manusia. Kenderaan utility SUV, Sedan dan EV Porsche semuanya dibina berlandaskan falsafah asal Dr Ferdinand – inovasi dan semangat untuk mencapai kesempurnaan kejuruteraan tertinggi.

“Driving in its most beautiful form.”

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga