Langkau ke kandungan utama

AFC Piala Asia: Malaysia ke Asia Bossku!

 

Berjaya ke Piala Asia 2024 secara merit adalah antara sejarah besar sukan Malaysia tahun 2023. Pemain dan Coach Kim berjaya mencapai sesuatu yang tidak pernah dicapai coach-coach sebelumnya. Jom kita tengok apa cabaran yang menunggu Malaysia di Qatar.

Ranking Malaysia setakat 30 Nov 2023: FIFA 130/AFC 23

Matchday 1: Malaysia X Jordan (16-Jan-24, 1.30am)

Matchday 2: Bahrain X Malaysia (20-Jan-24, 10.30pm)

Matchday 3: South Korea X Malaysia (25-Jan-24, 7.30pm)

Jordan (FIFA 87/AFC 13)

Rekod pertemuan Malaysia dan Jordan ialah 3 menang, 2 kalah dan 3 seri. Dalam kelayakan Piala Asia 2019, Malaysia menewaskan Jordan 4-1. Paling mutakhir, Malaysia dan Jordan seri 1-1 dalam friendly match.

Jordan adalah antara yang konsisten layak ke Piala Asia. Antara key players Jordan ialah Musa Al-Tamari (Montpellier-FRA) dan Baha’ Abdel-Rahman (Al-Faisaly-JOR).

Cabaran besar Malaysia ialah menyaingi kekuatan fizikal Jordan dan menyesuaikan persekitaran dan cuaca Qatar. Jika Malaysia berharap untuk memberikan impak bermakna dalam edisi 2024, ini adalah perlawanan 3-mata Malaysia.

Bahrain (FIFA 86/AFC 12)

Bahrain layak sebagai pasukan kedua terbaik dalam kumpulan mereka dibawah Uzbekistan. Rekod pertemuan Malaysia dengan Bahrain tidak begitu bagus; 1 menang, 4 kalah dan 1 seri. Dalam kelayakan Piala Asia 2019, Bahrain mengalahkan Malaysia 4-0. Kali terakhir bertemu dalam friendly match pada 2022, Malaysia kalah 1-2.

Juara Piala Telok 2019 ini memiliki Ismail Abdulatif sebagai penyerang, yang juga pemegang rekod penjaring terbanyak untuk Jordan. Tetapi melihat prestasi Malaysia sejak dibawah Coach Kim, peluang 3 mata dari perlawanan ini bukan mustahil.

Korea Selatan (FIFA 23/AFC 3)

Ini lawatan kedua Korea Selatan ke Qatar selepas kejohanan Piala Dunia Qatar 2022, maka Korea Selatan lebih arif cuaca dan keadaan stadium-stadium disana berbanding Malaysia. Mereka struggle diperingkat kumpulan Piala Dunia 2022, tetapi mereka adalah antara giant Asia dan layak hingga ke suku akhir Piala Asia edisi 2019.

Ranking semasa adalah ke-tiga terbaik Asia, dan punyai ramai pemain bertaraf dunia. Son Heung Min (Spurs-ENG), Kim Min Jae (FC Bayern-GER), Hwang Hee Chan (Wolves-ENG) dan Kang In Lee (PSG-FRA) adalah antara bakat terbaik Korea Selatan.

Walaupun Malaysia menang 3-1 atas Korea Selatan pada friendly match 2015, perlu diakui bahawa jurang kualiti antara Malaysia dengan Korea Selatan adalah besar. Jika Malaysia kalah dalam dua matchday awal, ini mungkin sekadar perlawanan pelengkap jadual untuk kedua-dua pasukan.

 

 

Ramalan Awal

Malaysia perlu menang dengan Jordan untuk memberikan positiviti kempen Piala Asia 2024. Bahrain bukan lawan mudah tapi, dengan taktikal yang tepat, 3 point adalah tidak terlalu jauh. Game dengan Korea Selatan bergantung kepada pretasi Malaysia dalam dua game awal.

Harimau Malaya tempat ke dua Kumpulan E.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga