Langkau ke kandungan utama

Manchester United – harapan dan ketakutan untuk musim 2019/20



Image result for man utd disappointment
1
1.       MU mengakhiri musim EPL dengan prestasi sebuah kelab yang tersingkir. Jika tiada perubahan dan peningkatan untuk musim baharu, tidak mustahil MU akan berada dalamm kelompok kelab bawahan atau Ole akan dipecat sebelum Krismas!

2.       Ole kerap bercakap tentang potensi pemain akademi dan inflasi harga di pasaran pemain. Ole perlu ingat bahawa ini bukan EPL era SAF. EPL adalah industri bolasepak terbesar Eropah dan duit adalah perkara terpenting.

3.       Peminat kerap menyalahkan beberpa pemain seperti Pogba, Young, Jones dan Smalling, walhal pemain lain tidak sebagus mana pun. Cuba tengok gelagat Lingard, Martial, Shaw atau Andres Pereira. Kualiti tidak konsisten setiap minggu. Kekalahan MU bukan hanya kerana dibolosi tetapi juga kegagalan menjaring gol.

4.       Ole banyak kali mengulangi - akan memberi peluang kepada pemain akademi - tetapi harus diingat kualiti EPL adalah jauh berbeza dengan liga simpanan atau bawah 19. Pemain muda adalah potensi yang perlu dipandu kearah betul. Masalah terbesar pemain muda adalah konsistensi, motivasi dan bagaimana untuk kekal sedar dengan reality.

5.       MU perlu segara mengambil personality yang betul sebagai Pengarah Teknikal atau Kepal Bolasepak kelab. Ambil seseorang yang arif dan tidak perlu menonjol kerana individu ini akan bertanggungjawab merekrut pemain utama dan pemain muda. Jadi projek ini adalah projek jangkamasa panjang. Jawatan ini tidak bole terlalu terdedah dgn kritikan dan publisiti di media sosial.

6.       Tanpa bolasepak UCL, MU akan struggle untuk mendapatkan pemain berkualiti tinggi jika bukan kerana motivasi wang. Ini adalah cabaran besar untuk Pengurus yang masih mentah seperti Ole. Dia mungkin agak naïf dan berkemungkinan membelanjakan duit pada pemain yang salah. Lebih-lebih lagi setelah diracun oleh ejen-ejen pemain.

7.       Tanpa trek rekod yang hebat, Ole dilihat sebagai individu naïf dan tidak berkemampuan untuk mengurus MU dan krisis semasanya. Dari segi ini Ole bukan setaraf dengan Pep, Klopp mahupun Pochettino dan Emery yang telah terbukti bersama pasukan lain.

8.       Dengan form dan mood semasa, adalah sukar untuk Ole mengadakan ‘summer clear out’. Berapa banyak pasukan sanggup mengambil pemain MU dengan gaji yang tinggi tapi tiada kualiti. Ole perlu mencari pemain ‘key’ yang ada kualiti leadership. Pasukan MU sekarang tiada pemimpin.

9.       Agak susah menjangkakan apa yang akan terjadi pada musim panas ini untuk MU dan Ole. Yang pasti 5 perlawanan awal liga akan menentukan mood dan hala tuju pasukan. Krisis yang dihadapi adalah sangat besar dan risiko kegagalan adalah sangat tinggi.


10.   Situasi paling ideal untuk MU buat masa sekarang adalah – jutawan Arab membeli kelab dari Glazer dan tending Woodward keluar. Mungkin perubahan drastik lebih mudah dilakukan. Woodward telah diberikan peluang sejak 2013 tetapi tiada perubahan dan peningkatan yang boleh dibanggakan. Woodward and Glazer out!  


Pemain yang perlu dijual (5 cadangan) : Sanchez, Lukaku, Fred, Martial dan Smalling

Pemain yang perlu dapatkan (5 cadangan) : Richarlison, Vardy, Tielmans, Neves dan Maguire










Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga