Langkau ke kandungan utama

Perlukah kita optimistik dengan PROTON?

Sejak DRB-Hicom dan GEELY berkongsi PROTON, banyak pandangan berbeza tentang halatuju dan keaslian PROTON sebagai jenama Malaysia. Penulis merasakan ada beberapa sebab kita perlu optimis dengan masa depan PROTON.

  1. PROTON sudah melalui era paling teruk dalam sejarah penubuhannya, dan tak mampu lagi untuk jatuh lebih teruk melainkan jika Malaysia merasakan sudah sampai masanya PROTON perlu dikuburkan. Inisiatif DRB mencari rakan kongsi juga patut dihargai, memandangkan agak mustahil untuk kekal relevan dengan kekangan modal, teknologi & kepakaran dan pasaran yang terhad.
  2. PROTON kini dibarisi pasukan pengurusan yang dipilih oleh DRB dan GEELY. Pertama kali mempunyai ‘orang luar’ sebagai CEO, Dr. Li Chunrong dilihat memiliki komptensi dan  berpengalaman luas bagi membantu PROTON dan dalam masa yang sama menjaga kepentingan pelaburan GEELY dalam PROTO, 2-dalam-1. Gabungan pengurusan terbaharu diyakini boleh membuat keputusan yang betul bagi PROTON.
  3. Melihat hasil pelaburan GEELY dalam VOLVO, LYNK & CO dan London Taxi Company, kita boleh mengharapkan PROTON akan membuat perkara yang sama. Jika kekuatan wang GEELY mampu dimanfaat sepenuhnya oleh PROTON, tak mustahil perkara bagus akan terhasil. GEELY melihat potensi PROTON dan LOTUS dan berani memiliki kedua-duanya serentak. Cash is King.
  4. GEELY memiliki teknologi yang setaraf pemain industri lain (walaupun ramai masih skeptikal dengan teknologi China). Berbanding PROTON yang gagal menterjemahkan R&D kepada produk akhir kerana kekurangan modal dan pasaran, GEELY memiliki akses kepada perkongsian teknologi VOLVO. GEELY telah merancang model baharu setiap tahun bermula 2018 dan ini memang sangat diperlukan PROTON.
  5. Penulis mengandaikan kumpulan GEELY sudah hampir lengkap dalam barisan jenama keretanya ; VOLVO untuk kategori mewah global, LYNK & CO untuk pasaran moden lifestyle menjurus kepada pasaran AS dan negara maju lain, GEELY untuk pasaran domestik China, LOTUS untuk kategori prestasi tinggi global, PROTON untuk pasaran ASEAN dan negara membangun, LONDON TAXI COMPANY bagi pengangkutan awam elektrik (EV). Jangan lupa, GEELY juga sudah memiliki TERRAFUGIA yang giat membangunkan teknologi kereta terbang! Diatas kertas, GEELY sudah memilik sinergi untuk menjadi kumpulan automotif yang mampu bersaing dengan gergasi seperti Volkswagon, Toyota dan Kia-Hyundai.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

Anak Tupai...

Lagu 'Anak Tupai" - OST Budak Kelantan....baik korang tengok cite ni....sedap deh... Ado sekor…anok tupai… Atas jula mokte… kudung ekor..perut lapar… jale cari make….(2x) (2x) kejadie Tuhe..dipanggil namo tupai.. asalnyo dale hute… sejenis mamalia… (2x) kalu pasal jakit kot dehe… diolah yang paling panda… jatuh jaghe-jaghe kerano dio tok sobar… panda-panda tupai melopat jatuh tanoh jugok… nok wi kabar..oghe jahat… jange terlajak manggak… ooo…oghe zaman dulu… pakat hambat tupai… bimbang ko woh kayu … takut tok de besar… (2X) nyo durian duku… kalu de nyo kerit tupai… pendek tahun tuh…nyo durian tok de nok jual…. ooo…sekat bedil ado… tupai habih mati…. hok ni lah sayo raso… kito sgt rugi… (2x) kito manusia…tinggi mano pon kito ngaji… nok wak tupai sekor tentu skali nyo tok jadi oooo…raso siye sunggoh…. tgk sekor anok tupai.. krano terlajok kuruh… sapa tokleh niti pagar… (2x) bulu-bulu pon habis luruh… air mato bera-bera… maghi dale baruh bokali keno racun bakar. Korang faham tak ...

EPL 2024/25 : Ramalan

  Keputusan akhir Liga Perdana Inggeris (EPL) musim 2023/24 P1 – Man City (91) P2 – Arsenal (89) P3 – Liverpool (82) P4 – Aston Villa (68) P5 – Tottenham (66) P6 – Chelsea (63) P7 – Newcastle (60) P8 – Man United (60)   Ramalan keputusan akhir EPL musim 2024/25 P1 – Arsenal P2 – Man City P3 – Man Utd P4 – Liverpool P5 – Tottenham P6 – Newcastle P7 – Aston Villa P8 – West Ham   P1 – Arsenal: Selepas tempat ke-2 dalam 2 musim   berturut-turut, Arteta sepatutnya cukup pengalaman untuk menjadi juara musim ni. Juara EPL adalah pilihan wajib buat Arteta dan skuadnya.   P2 – Man City: Ada 3 sebab kenapa aku ramal Man City akan gagal jadi juara musim ini. (1) Selepas treble (2022/23) dan double (2023/24), majoriti pemain teras Pep sudah berusia dan mula berfikir untuk permulaan baru; KDB, Ederson, Kyle Walker, Bernardo Silva semuanya dikaitkan dengan transfer out sejak musim lepas. (2) Alvarez berpindah keluar untuk keluar...