Langkau ke kandungan utama

Clover kelopak empat & ALFA ROMEO


Lambang daun Clover kelompak empat berkait rapat dengan tradisi dan roh perlumbaan ALFA ROMEO. Disebaliknya ada kisah persahabatan dan tragis yang terus jadi memori dan sentimental peminat jenama ini.

  1. 1919, ketika Enzo Ferrari mula bersahabat dengan Ugo Sivocci, Ferrari dalam keadaan daif – tanpa pekerjaan, jatuh miskin – hingga hampir membunuh diri.  Sivocci ketika itu bekerja dengan CMN (pengeluar kereta kecil).  Sivocci segara menawarkan Ferrari peluang bekerja sebaik mengetahui bukaan kerja di CMN. Inilah peristiwa kecil yang menjadi sebahagian dari permulaan sejarah gemilang dunia permotoran Itali. Sivocci lah orang yang bertanggungjawab menjadikan Ferrari seorang pelumba kereta.
  2. Apabila Ferrari menyertai  ALFA ROMEO, dia membalas jasa Sivocci dan kedua-duanya membentuk pasukan lumba pertama ALFA ROMEO bersama dua lagi pelumba.  Dari keempat-empat mereka, Sivocci adalah yang terpantas, namun sering gagal mencipta kemenangan, memberinya reputasi sebagai pelumba yang sering tak bernasib baik.
  3. 1923, pada perlumbaan Targa Florio, Sivocci semakin putus asa dengan nasib yang sering tak menyebelahi. Sivocci menambah lambang nasib bagus pada kereta lumbanya – Daun Clover kelopak empat (Cloverleaf) atau Quadrifoglio dalam bahasa Itali. Sivocci berjaya memenangi perlumbaan tersebut. Tidak menafikan bakat hebat Sivocci, ini adalah permulaan tanggapan logo Quadrifoglio membawa nasib bagus bagi Sivocci.
  4. ‘Quadrifoglio’ gagal menyelamatkan Sivocci yang menemui ajal ketika latihan Grand Prix Itali di Monza. Secara kebetulan simbol Quadrifoglio tidak sempat lagi dicat pada jentera Sivocci pada sesi latihan.
  5. Kematian Sivocci membawa perubahan pada simbol Quadrifoglio. Sebelum ini Quadrifoglio terletak dalam bentuk permata 4 penjuru – melambangkan setiap pelumba pasukan ALFA ROMEO – Sivocci, Ferrari, Giuseppe Campari dan Alberto Ascari. Selepas kematian Sivocci, satu penjuru dihilangkan dan Quadrifoglio kekal terletak dalam bentuk segitiga sehingga kini.
  6. Quadrifoglio yang mambawa nasib baik Sivocci mungkin membawa kepercayaan tahyul dan mistik bagi sesetengah pendapat - mungkin bagi Sivocci, ia memberi aura tambahan dan semangat luar biasa. Ada pakar sejarah berpendapat Quadrifoglio mungkin adalah cara penonton perlumbaan, pengguna jalanraya dan pesaing Sivocci untuk mengenali jentera Sivocci dengan lebih mudah, memandangkan perlumbaan kereta pada masa itu berlangsung di jalan yang tak berturap dan berhabuk.
  7. Quadrifolglia masih kekal digunakan sebagai simbolik tradisi sejarah semangat perlumbaan ALFA ROMEO dan dikhususkan pada varian yang lebih sporti dan berprestasi tinggi.


Tapi seperkara yang lebih penting untuk diingati mengenai Quadrifoglio ini ialah kenangan kekal cerita persahabatan Enzo Ferrari dan Ugo Sivocci yang mengubah kehidupan mereka untuk selamanya. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

sejarah ALFA ROMEO

ALFA ROMEO. Jenama hebat dari Itali, penuh dengan tradisi, sejarah , seni, ego dan romantik. Kalau pun ia bukan jenama paling hebat, ia mungkin salah satu dari jenama terhebat dalam sejarah dunia otomotif. Nama asal Alfa Romeo ialah SAID, ringkasan dari Societa Anonima Italiana Darracq (Syarikat Italy Darrarq). Alexandre Darrarq adalaha nama ahli perniagaan dari Perancis, dan SAID merupakan cabang perniagaan otomobilnya di Itali. SAID sempat menghasilkan 2 model kenderaan, namun perusahaan ini tidak berjaya dan ditutup pada tahun 1909. Iklan kereta jenama Darracq Dalam tahun 1909, fasiliti pengeluaran SAID bepindah ke Milan diwilayah Lombardy dan kekal menghasilkan kenderaan dibawah kelolaan Ugo Stella. Bagi menandakan perubahan pemilikan, syarikat ini diberi nama baharu, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili atau A.L.F.A (Kilang Kereta Lombarda). Logo ALFA ROMEO yg masyhur juga diciptakan selepas berpindah ke kilang ini. ALFA memulakan aktiviti lumba kereta pada 1911, ha