Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak
2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve
and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan
pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara
sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model
ini.
Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S,
dari pengalaman dan pemerhatian penulis.
1.
Nama
Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama
dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton.
Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna
pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya
kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza.
2.
Enjin/Transmisi
Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi
penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga perlu
tambah baik seperti yang telah berlaku pada Persona dan Iriz. Rasanya perkara
ini boleh diuruskan oleh kejuruteraan Proton tanpa masalah dan belanja besar.
3.
Luaran
Bila berkongsi nama, secara teorinya,
banyak yang boleh dikongsikan antara model sedan (Preve) dan fastback (Preve S)
seperti grill depan, lampu DRL, lampu kabus. Jika melihat trend facelift Proton
pada Iriz dan Exora, peluang untuk melihat perubahan kosmetik pada bumper agak
tipis, tapi diharapkan perubahan boleh berlaku pada bumper belakang Suprima S
yang ‘overdone’. Diffuser yang sporty tapi sederhana patut menggantikan bumper
sedia ada. Sport rim dengan design baru boleh dipadankan bagi menambah
kesegaran, dan tidak melibatkan kos R&D yang tinggi.
4.
Dalaman
Ini bahagian yang perlu diberi perhatian
serius oleh Proton. Terlalu banyak
rungutan dari segi rekaan dan kualiti buatan. Untuk tujuan facelift, mungkin
perubahan rekaan agak sukar dilaksana dengan kekangan kos, tapi Proton mungkin
boleh bermain dengan material, kualiti binaan dan warna untuk memberi perubahan
wajah pada Preve dan Suprima S. Sistem infotainment yang lebih moden (paling
kurang setara dengan Iriz dan Persona). Pemilihan warna latar belakang
meter, info screen dan infotainment patut ditukar pada warna yang lebih mesra
mata contohnya, putih. Masukkan sekali cirri kamera under yang dah jadi ciri
standard kereta moden. Keyless sistem juga patut betul-betul keyless, seperti
yang ada pada Iriz dan Persona, bukannya keyless yang perlu masukkan dalam
slot. Pemilihan fabric/kulit untuk balutan roda stereng, kerusi dan doorcard
patut lebih cermat dan berkualiti.
Back to you, Proton.
Ulasan
Catat Ulasan