Langkau ke kandungan utama

5 perkara penting- GENESIS MOTORS

GENESIS MOTORS – cabang barisan mewah jenama HYUNDAI, seperti LEXUS untuk Toyota, ACURA untuk Honda, INFINITY untuk Nissan dan EXEED untuk jenama Chery.

Penulis jangka jenama ini akan bersaing dengan agresif dalam masa terdekat, mengambil kira kemampuan kewangan dan cita-cita besar Hyundai. Ini lima perkara penting yang perlu kita tahu mengenai GENESIS.

1.       GENESIS bermula dari sebuah model konsep Hyundai pada tahun 2007 yang menggambarkan “terjemahan berterusan sebuah sedan sports moden, dengan pacuan roda belakang”. Pada 2015, Hyundai secara rasmi mengumumkan GENESIS sebagai jenama yang berdiri sendiri.
2.       Generasi pertama Hyundai Genesis meletakkan BMW Siri-5 sebagai tanda aras. Hyundai memasarkan generasi pertama sebagai “prestasi BMW Siri-5, dengan kemasan dalaman Siri-7, pada harga Siri-3”.
3.       GENESIS melancarkan model pertama dan perdana-nya G90 di Korea pada penghujung 2015. Dipenghujung 2016, jenama GENESIS dilancarkan di pasaran sasaran terbesarnya, US dengan 2 model, G80 dan G90. Pada 2016, sebanyak 87ribu unit GENESIS terjual, 66ribu daripadanya dipasaran domestic Korea.
4.       Barisan kepimpinan Genesis adalah dari nama-nama besar industry ; Manfred Fitzgerald –(SeniorVice President) – bekas pengarah jenama dan rekabentuk Lamborghini, Luc Donckerwolke-(Ketua Rekebentuk) – bekas pengarah rekebentuk di Kumpulan Volkswagen, dan Albert Biermann (Ketua Prestasi dan Talaan) – bekas ketua cabang prestasi BMW, BMW-M.
5.        Menjelang 2021, GENESIS meletakkan sasaran pelancaran 6 model keseluruhannya ; G90-sedan mewah besar, G80-sedan mewah sederhana, G70-sedan mewah kompak, Coupe mewah kompak, SUV mewah kompak, dan SUV mewah sederhana.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga