Langkau ke kandungan utama

Alfa Romeo Giulietta : Juliet yang Jelita

Teknikal| Alfa Romeo GIULIETTA 1.4|Enjin : 1368cc Turbo Multiair 16V|Kuasa / Tork (Maksimum) : 170bhp / 230 Nm|Nisbah berat:kuasa : 125bhp per tan |Transmisi : 6-kelajuan TCT Semi Auto|Kelajuan maksimum : 218km/h|Pecutan 0-100km/h : 7.7 saat | Harga : RM 178,000.00
Seksi atau hensem?| Perkara yang berasal dari Itali, selalunya sinonim dengan sifat elegen, kualiti, dan seksi. Tak terkecuali juga dengan Alfa Romeo Giulietta yang baru dilancarkan di Malaysia minggu lalu (dilancarkan di Eropah pada 2010). Model yang dibina menggantikan model 147 ini mempunyai ‘bahasa rekebentuk’ yang sama dengan barisan Alfa terkini, 8C Competizione, Brera dan MiTo. Giulietta dibawa masuk terus dari Itali, segar dari ladang Alfa Romeo dengan jaminan kualiti ‘Made in Italy’.
‘test drive’| Alhamdulillah, berpeluang untuk ‘test drive’ model ini di showroom AutoItalia di Jalan Ipoh Sabtu lepas. Disambut dengan rekebentuk luaran yang meneruskan tradisi Alfa Romeo ; garisan seksi, bahagian belakang yang maskulin, rekebentuk si jelita ini memang menarik perhatian sesiapa juga yang melihat. Walaupun merupakan kereta 4-pintu, Alfa Romeo berjaya ‘menyorokkan’ praktikaliti dengan ilusi sporty. Dari sisi, Giulietta kelihatan seperti sebuah ‘hot hatch’ (VW Scirocco, Renult Megane) terutama dengan rekebentuk pembuka pintu belakang yang disorokkan di C-pillar, sama seperti model Alfa 147. Rekebentuk dalaman sememangnya meneruskan lagi kecermerlangan keunikan dan kualiti Alfa. Mewah, ergonomik, unik dan pemilihan material yang cemerlang, segalannya tentang kereta ini tampak dan rasa hebat. Keselesaan, praktikal dan ruang tidak dipinggirkan, tapi masih lagi mengutamakan seni dan sporty Alfa. Berpeluang memandu Giulietta, rasa cinta pada mesin ini makin menebal. Terasa semuanya seakan sempurna sejak enjin dihidupkan. Cuma yang kurang ialah bunyi tradisi enjin Alfa, tapi ini mungkin juga disebabkan proses pemodenan enjin yang memberi sedikit ‘feel’ yang kurang. Sistem DNA Alfa – D(Dynamic), N(Normal) dan A (All-weather) memang memberi setting pemanduan yang berbeza terutama perbezaan dari segi pengendalian, suspensi dan respon enjin. Kereta impian yang praktikal| Secara keseluruhannya, dengan pakej dan harga yang ditawarkan, Giulietta ialah kereta impian yang mampu dimiliki, dan jika dibandingkan dengan abang-abang besarnya dari Itali; Lamborghini, Ferrari, Maserati, Juliet ini memang jauh lebih hebat dari segi praktikal untuk kegunaan seharian. Namun dengan stigma kebanyakan rakyat Malaysia dengan kereta ‘continental’ dan jumlah pusat servis dan sokongan selepas jualan yang amat terhad di Malaysia (Cuma hanya 2 pusat servis di Malaysia; KL dan Butterworth), kejayaan dan masa depan Giulietta dan Alfa Romeo di Malaysia agak malap dan membimbangkan. Sime Darba Auto Italia perlu lakukan sesuatu sebelum jenama lagenda Itali ini pupus di bumi Malaysia....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga

Anak Tupai...

Lagu 'Anak Tupai" - OST Budak Kelantan....baik korang tengok cite ni....sedap deh... Ado sekor…anok tupai… Atas jula mokte… kudung ekor..perut lapar… jale cari make….(2x) (2x) kejadie Tuhe..dipanggil namo tupai.. asalnyo dale hute… sejenis mamalia… (2x) kalu pasal jakit kot dehe… diolah yang paling panda… jatuh jaghe-jaghe kerano dio tok sobar… panda-panda tupai melopat jatuh tanoh jugok… nok wi kabar..oghe jahat… jange terlajak manggak… ooo…oghe zaman dulu… pakat hambat tupai… bimbang ko woh kayu … takut tok de besar… (2X) nyo durian duku… kalu de nyo kerit tupai… pendek tahun tuh…nyo durian tok de nok jual…. ooo…sekat bedil ado… tupai habih mati…. hok ni lah sayo raso… kito sgt rugi… (2x) kito manusia…tinggi mano pon kito ngaji… nok wak tupai sekor tentu skali nyo tok jadi oooo…raso siye sunggoh…. tgk sekor anok tupai.. krano terlajok kuruh… sapa tokleh niti pagar… (2x) bulu-bulu pon habis luruh… air mato bera-bera… maghi dale baruh bokali keno racun bakar. Korang faham tak

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.