Teknikal|
Alfa Romeo GIULIETTA 1.4|Enjin : 1368cc Turbo Multiair 16V|Kuasa / Tork (Maksimum) : 170bhp / 230 Nm|Nisbah berat:kuasa : 125bhp per tan |Transmisi : 6-kelajuan TCT Semi Auto|Kelajuan maksimum : 218km/h|Pecutan 0-100km/h : 7.7 saat | Harga : RM 178,000.00
Seksi atau hensem?| Perkara yang berasal dari Itali, selalunya sinonim dengan sifat elegen, kualiti, dan seksi. Tak terkecuali juga dengan Alfa Romeo Giulietta yang baru dilancarkan di Malaysia minggu lalu (dilancarkan di Eropah pada 2010). Model yang dibina menggantikan model 147 ini mempunyai ‘bahasa rekebentuk’ yang sama dengan barisan Alfa terkini, 8C Competizione, Brera dan MiTo. Giulietta dibawa masuk terus dari Itali, segar dari ladang Alfa Romeo dengan jaminan kualiti ‘Made in Italy’.
‘test drive’| Alhamdulillah, berpeluang untuk ‘test drive’ model ini di showroom AutoItalia di Jalan Ipoh Sabtu lepas. Disambut dengan rekebentuk luaran yang meneruskan tradisi Alfa Romeo ; garisan seksi, bahagian belakang yang maskulin, rekebentuk si jelita ini memang menarik perhatian sesiapa juga yang melihat. Walaupun merupakan kereta 4-pintu, Alfa Romeo berjaya ‘menyorokkan’ praktikaliti dengan ilusi sporty. Dari sisi, Giulietta kelihatan seperti sebuah ‘hot hatch’ (VW Scirocco, Renult Megane) terutama dengan rekebentuk pembuka pintu belakang yang disorokkan di C-pillar, sama seperti model Alfa 147. Rekebentuk dalaman sememangnya meneruskan lagi kecermerlangan keunikan dan kualiti Alfa. Mewah, ergonomik, unik dan pemilihan material yang cemerlang, segalannya tentang kereta ini tampak dan rasa hebat. Keselesaan, praktikal dan ruang tidak dipinggirkan, tapi masih lagi mengutamakan seni dan sporty Alfa. Berpeluang memandu Giulietta, rasa cinta pada mesin ini makin menebal. Terasa semuanya seakan sempurna sejak enjin dihidupkan. Cuma yang kurang ialah bunyi tradisi enjin Alfa, tapi ini mungkin juga disebabkan proses pemodenan enjin yang memberi sedikit ‘feel’ yang kurang. Sistem DNA Alfa – D(Dynamic), N(Normal) dan A (All-weather) memang memberi setting pemanduan yang berbeza terutama perbezaan dari segi pengendalian, suspensi dan respon enjin. Kereta impian yang praktikal| Secara keseluruhannya, dengan pakej dan harga yang ditawarkan, Giulietta ialah kereta impian yang mampu dimiliki, dan jika dibandingkan dengan abang-abang besarnya dari Itali; Lamborghini, Ferrari, Maserati, Juliet ini memang jauh lebih hebat dari segi praktikal untuk kegunaan seharian. Namun dengan stigma kebanyakan rakyat Malaysia dengan kereta ‘continental’ dan jumlah pusat servis dan sokongan selepas jualan yang amat terhad di Malaysia (Cuma hanya 2 pusat servis di Malaysia; KL dan Butterworth), kejayaan dan masa depan Giulietta dan Alfa Romeo di Malaysia agak malap dan membimbangkan. Sime Darba Auto Italia perlu lakukan sesuatu sebelum jenama lagenda Itali ini pupus di bumi Malaysia....
Seksi atau hensem?| Perkara yang berasal dari Itali, selalunya sinonim dengan sifat elegen, kualiti, dan seksi. Tak terkecuali juga dengan Alfa Romeo Giulietta yang baru dilancarkan di Malaysia minggu lalu (dilancarkan di Eropah pada 2010). Model yang dibina menggantikan model 147 ini mempunyai ‘bahasa rekebentuk’ yang sama dengan barisan Alfa terkini, 8C Competizione, Brera dan MiTo. Giulietta dibawa masuk terus dari Itali, segar dari ladang Alfa Romeo dengan jaminan kualiti ‘Made in Italy’.
‘test drive’| Alhamdulillah, berpeluang untuk ‘test drive’ model ini di showroom AutoItalia di Jalan Ipoh Sabtu lepas. Disambut dengan rekebentuk luaran yang meneruskan tradisi Alfa Romeo ; garisan seksi, bahagian belakang yang maskulin, rekebentuk si jelita ini memang menarik perhatian sesiapa juga yang melihat. Walaupun merupakan kereta 4-pintu, Alfa Romeo berjaya ‘menyorokkan’ praktikaliti dengan ilusi sporty. Dari sisi, Giulietta kelihatan seperti sebuah ‘hot hatch’ (VW Scirocco, Renult Megane) terutama dengan rekebentuk pembuka pintu belakang yang disorokkan di C-pillar, sama seperti model Alfa 147. Rekebentuk dalaman sememangnya meneruskan lagi kecermerlangan keunikan dan kualiti Alfa. Mewah, ergonomik, unik dan pemilihan material yang cemerlang, segalannya tentang kereta ini tampak dan rasa hebat. Keselesaan, praktikal dan ruang tidak dipinggirkan, tapi masih lagi mengutamakan seni dan sporty Alfa. Berpeluang memandu Giulietta, rasa cinta pada mesin ini makin menebal. Terasa semuanya seakan sempurna sejak enjin dihidupkan. Cuma yang kurang ialah bunyi tradisi enjin Alfa, tapi ini mungkin juga disebabkan proses pemodenan enjin yang memberi sedikit ‘feel’ yang kurang. Sistem DNA Alfa – D(Dynamic), N(Normal) dan A (All-weather) memang memberi setting pemanduan yang berbeza terutama perbezaan dari segi pengendalian, suspensi dan respon enjin. Kereta impian yang praktikal| Secara keseluruhannya, dengan pakej dan harga yang ditawarkan, Giulietta ialah kereta impian yang mampu dimiliki, dan jika dibandingkan dengan abang-abang besarnya dari Itali; Lamborghini, Ferrari, Maserati, Juliet ini memang jauh lebih hebat dari segi praktikal untuk kegunaan seharian. Namun dengan stigma kebanyakan rakyat Malaysia dengan kereta ‘continental’ dan jumlah pusat servis dan sokongan selepas jualan yang amat terhad di Malaysia (Cuma hanya 2 pusat servis di Malaysia; KL dan Butterworth), kejayaan dan masa depan Giulietta dan Alfa Romeo di Malaysia agak malap dan membimbangkan. Sime Darba Auto Italia perlu lakukan sesuatu sebelum jenama lagenda Itali ini pupus di bumi Malaysia....
Ulasan
Catat Ulasan