Langkau ke kandungan utama

Team Lotus @ Shanghai



Jumlah pusingan perlumbaan : 56
Keputusan ;
Heikki Kovalainen : Petak mula ke-20, Perlumbaan ke- 16
J Trulli : Petak mula ke-21, Perlumbaan ke-19

Shanghai. Trek terakhir F1 bagi 3 dalam jelajah awal ke timur jauh. Selepas Australia, Malaysia dan China, rombongan besar F1 akan kembali ke Eropah. Perlumbaan F1 akan bermula kembali 3 minggu lagi dengan majoriti perlumbaan akan diadakan di sekitar Eropah, bermula dengan GP Turki.

Kali ini di Shanghai, Hamilton (McLaren) berjaya menghalang Vettel (RedBull) dari mencapai kejayaan hatrik. Trek pantas Shanghai akhirnya mendedahkan kelemahan jentera RedBull yang masih lagi belum sepurna sistem KERS-nya.

Bagi Team Lotus, GP China kali ini berjaya merakamkan antara perlumbaan yang terbaik bagi mereka. Kali ini, mereka berjaya menewaskan 2 pelumba dari pasukan ‘midfield’ – Perez (Sauber) dan Maldonado (Williams). Isu ketahanan juga seolah sudah dapat diatasi dengan kedua-dua jentera berjaya melepasi garisan penamat.

Bagi Team Lotus, mereka kini sudah menemui rentak ‘kepantasan’ yang diperlukan untuk bersaing. Kepantasan jentera dilaluan lurus sudah dapat ditingkat, namun ketahanan dan kepantasan enjin dalam cuaca sejuk masih perlu ditingkatkan sebelum pusingan di Eropah bermula. Tayar Pirelli yang cepat ‘haus’ juga menuntut kepintaran pasukan bagi menentukan hentian pit bagi mengoptimumkan tayar dan jentera, dan yang lebih penting memanipulasi kekurangan pesaing.

Diharap, untuk perlumbaan seterusnya di Turki, jentera T128 akan diberikan sedikit sentuhan peningkatan bagi mengekalkan momentum dan persaingan. Dan jika tuah menyebelahi, mungkin juga mampu mula mengutip mata sulung untuk julung kali.

Ayuh TEAM LOTUS!!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga