Langkau ke kandungan utama

Team Lotus @ Sepang



Team Lotus kembali ke ‘rumah’ nya, Litar F1 Sepang, Malaysia.
Setelah berentap di Albert Park, rombongan sarkis F1 berkampung di Sepang. Sepang terkenal kerana menjanjikan keadaan cuaca yang sukar dijangka. Boleh jadi sangat panas diawal perlumbaan, dan kemungkinan hujan lebat di pertengahan saingan.Tahap kecergasan yang tinggi amat penting bagi pemandu bagi mengelak dihidrasi kesan dari suhu tinggi. Jentera pula perlukan ‘kekuatan’ maksima untuk bertahan dalam iklim tropika dan kelembapan dan suhu yang tinggi.

Saingan tahun ini menarik kerana dilangsungkan dengan cuaca panas dan cerah tanpa hujan. Vettel memulakan sainagn dari petak pertama dan mengekalkannya hingga tamat didepan Button dan Heidfeld. Untuk Team Lotus, Heikki berjaya menamatkan saingan di kedudukan ke-15 tapi malang untuk Trulli bila berhadapan dengan masalah sensor klac yag memaksanya menamatkan perlumbaan didalam garaj.

Apa yang menariknya tentang Team Lotus di Sepang tahun ini ialah bila Tony dengan positifnya mengatakan mereka ‘benar-benar’ berlumba kali ini. Litar laju Sepang menuntut jentera yang pantas, downforce yang tinggi, serta beberapa selekoh laju dan perlu brek keras di selekoh tertentu telah menguji jentera Lotus ke tahap maksima.

Walaupun gagal mengutip mata, Team Lotus masih boleh berbangga kerana sudah semakin dapat menyaingi ‘kelajuan perlumbaan’ dengan pasukan pertengahan. Aspek ketahanan dan kepantasan masih banyak lagi perlu ditingkatkan.

Jumpa lagi untuk pusingan seterusnya di Trek Shanghai, China minggu depan…Adios!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga