Langkau ke kandungan utama

8.9 + radiasi



Jepun bergegar. Tokyo tenggelam.
Dah tertulis takdir tuhan, sebahagian Jepun akan digegar dan ditengelamkan.
Gempa bawah laut berskala 8.9 jadi puncanya, ombak setinggi 10meter jadi pemusnahnya.
Tak dapat dibayang hiruk pikuk, panik takut keadaan masa itu.

Tarikh yang sama, tahun lalu semua ahli keluarga terdekat ada di sana.
Walaupun jarak Kagoshima dan Sendai tu ratusan batu, tapi hati siapa yang tak kecut bila mendengar berita buruk sebegitu. Tapi alhamdullilah, semua tu hanya berlaku tahun ini bukan tahun-tahun sebelumnya.

Tak cukup dengan bencana tsunami yang menenggelamkan bandar, mengheret kapal besar ke daratan, meruntuhkan bangunan dan melenyapkan ribuan orang, ancaman radiasi menambah kesulitan sedia ada.

Sesungguhnya, peristiwa tsunami Jepun 2011 ini perlu diambil hikmah bersama untuk kita yang berfikir. Bagaimana negara canggih dan super-moden seperti Jepun tidak terkecuali dari bencana alam, Cuma bezanya impak kemusnahan dapat diminimakan, dan banyak nyawa dapat diselamatkan.
Bagi manusia2 tertentu, terutama orang yagn merasakan dirinya ‘berkuasa’ patut cepat sedar sebelum terlambat. Banyak peristiwa perlu dijadikan pedoman, peristiwa di Mesir, Libya, dan terkini Jepun jelas menunjukkan walau bagaimana besar sekalipun kita rasa kuasa yang kita ada, jangan lupa semua itu datang dari Allah. Kuasa dan empayar yang dibina bertahun mampu lenyap sekelip mata. Baca, lihat dan ambil iktibar. Fikirlah.

y/l : harap2 pemimpin dan pemerintah kat Malaysia ni ambil iktibar apa yg berlaku pada Hosni dan Gaddafi di Mesir & Libya, juga bencana di Jepun. Selalu beringat, kuasa mereka hanya pinjaman dan amanah dari tuhan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga