Langkau ke kandungan utama

Kahwin : Keluar Duit / Dapat Duit?



Yang mana lebih seronok? Keluar duit atau dapat duit bila berkahwin.
Ramai orang anggap, bila sepasang kekasih berkahwin, perempuan beruntung sebab takperlu keluar duit. Salah. Perempuan pun perlu keluar duit bila nak kahwin.....

Terbaca satu artikel di ‘Dailly Chill@The Star’ – Insentif untuk pasangan kekasih yang berkahwin. Ini berita bagus..!!
Kerajaan Negeri Kelantan telah bersetuju untuk menyumbang skim insentif RM1,000 untuk 1,500 pasangan dari keluarga kurang mampu untuk berkahwin. Kerajaan negeri berpendapat tujuan skim ni untuk menggalakkan pasangan muda berkahwin – untuk mengelakkan gejala seks luar nikah yang menghasilkan anak luar nikah. Bagus, ini sangat bagus..!!

Memang, dalam situasi semasa, RM1,000 tu bukanlah besar nilainya, tapi sekurang-kurangnya dapat juga meringan beban kos berkahwin. Paling tidak belanja untuk mas kahwin, hantaran dan kenduri kecik2 dapat juga ditampung. Lebih baik dapat sikit daripada tak dapat langsung.

Hmm, rasanya skim ni patut jadi contoh kerajaan negeri lain. Skim ni boleh dipanggil ‘langkah pencegahan masalah’, berbanding skim kerajaan negeri Melaka yang wujudkan ‘Rumah Ibu Muda’ yang boleh dipanggil ‘langkah selepas masalah’. Kalau dalam terminologi ‘automotif’ skim Kelantan ni boleh dikatakan ‘ABS atau ESP’ – mencegah eksiden, berbanding skim ‘Airbag’ kerajaan Melaka – mengurangkan impak selepas eksiden....mana lebih bagus?

Rindu tunang saya sangat-sangat :(....

p/s : Salam kaut tu untuk Mak n’ Abah pengantin saja....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga