Langkau ke kandungan utama

mengintai KLIMS 2010




KLIMS 2010 akan bermula hujung minggu ni.
Kalau semuanya berjalan seperti yang dirancang, saya, boo saya, geng bro saya akan ke sana 7 Dis nanti.....Insyallah.

Intai2 kat blog favourite, Paul Tan, dah byk update pasal KLIMS'10 ni...

Proton - peserta terbesar KLIMS '10 - tampil dengan kereta2 konsepnya, EV dan model terkini dan akan datang.

Seperkara bercakap tentang 'Concept Car' Proton, sebelum ini ia tak lebih dari kereta yang datang dengan tambahan aksesori dan bodykit yang 'extreme'. Di KLIMS '10 kali ini, Proton datang dengan kereta konsep "pahlawan Melaka' - Tuah, Jebat, Lekiu, Lekir & Kasturi. Mungkin ingin menunjukkan semangat 'kemelayuan' Proton.

1- Proton Tuah/Persona R - Kemungkinan besar model gantian Persona untuk tahun 2012

2- Proton Lekiu - MPV/SUV/Crossover - asasnya adalah Proton Exora

3- Proton Lekir - re-badge Lotus Europa - mungkin model 'kereta sports mampu milik' Lotus untuk rakyat BolehLand.

4- Proton Kasturi - kereta konsep untuk model 'facelifted' SAGA yang baru dilancarkan diThailand dan bakal dilancar di Malaysia

tapi mana Proton Jebat?? Kita tunggu...kalau ada...

Selain itu Proton juga akan mempertonton Proton EMAS, Exora EV-ER, Saga EV dan mungkin juga banyak lagi model-model 'kejutan'.

Intaian awal juga menunjukkan Perodua juga datang dengan kereta konsep 'Perodua Bezza' - yang dikatakan direka oleh Ketua Perekanya (orang Malaysia) - tanpa pillar-B dan menghampiri rekebentuk Toyota Prius. Terperinci tentang enjin, belum diketahui.

Mungkin banyak lagi kereta konsep, dan baru akan ditayangkan dan dilancarkan di KLIMS'10 nanti.
Tapi lebih meriah kalau nama-nama besar auomotif juga turut serta datang dengan kereta konsep mereka.

Mungkin KLIMS belumlah sehebat 'Motor Show' di Paris, Detroit atau Tokyo, tapi sekurang-kurangnya dengan KLIMS ini rakyat Malaysia berpeluang melihat lebih banyak lagi kereta-kereta terkini yang tak berpeluang dijual dan dibeli di Malaysia.

Supaya tidaklah nanti orang Malaysia akan menjadi 'jakun' melihat kereta walaupun hanya di Jakarta atau di Kota Singa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga