Langkau ke kandungan utama

Ketuanan Melayu atau Tuan yang makin layu




Apa yang kita faham dengan maksud ‘Tuan’? Seseorang yang lebih berkuasa daripada kita. Jika kita tuan kepada seekor kucing, kita berhak ke atas kucing itu, boleh melakukan apa yang kita mahu atas kucing itu.

Tapi apa maksud ‘ketuanan melayu’ yang heboh didebatkan ahli politik Malaysia?
‘Ketuanan Melayu’ atau ‘Malay Supremacy’. Apa yang aku faham ialah satu perkataan untuk menggambarkan ‘melayu itu tuan’. Pemimpin UMNO memang cukup pantang kalau disentuh tentang ‘ketuanan melayu’. Dengan segera mereka akan buka buku Perlembagaan Malaysia untuk bercakap tentang fasal ini, fasal itu, akta ini, akta itu....itu diorang punya pasal la...
Tapi di Malaysia, Melayu itu tuan kepada siapa? Kepada bangsa lain? Kepada Cina, India, bumiputera yang lain? Apa bukti Melayu itu tuan? Apa yang Melayu ada untuk jadi ‘tuan’?Adakah semua Melayu di Malaysia ini ‘tuan’? Kalau semua ‘tuan’ siapa ‘hambanya’?

Tiada siapa yang mempertikai hak Melayu itu.Tapi bagaimana pula dengan hak kaum lain? Siapa yang patut membela? Bukankah mereka juga 1Malaysia seperti kata PM kita?

Istilah ‘Ketuanan Melayu’ sebenarnya boleh dikatakan dipengaruhi dari istilah penjajah ‘white man burden’ ketika perluasan kuasa barat ke atas Asia. Orang Putih menggambarkan diri dan peradaban mereka adalah terbaik dan adalah menjadi tanggungjawab mereka memajukan peradaban mereka. Dalam Islam, tiada bangsa yang lebih baik dari satu bangsa kerana setiap manusia itu dinilai dengan iman, amal dan takwanya.

Isu ini adalah amat sensitif dan kerap dipolitikkan. Bukanlah mahu menjadi ahli politik, tetapi logiknya ‘tuan’ yang bijak dan baik itu akan sentiasa menjaga kebajikan dan hak ‘kucing-nya’ kerana ‘Tuan’ dan ‘Kucing’ datang dari Tuhan yang sama.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga