Langkau ke kandungan utama

Hidup / FB



Makan FB, Shopping FB, Tidur mimpi FB!

Trend manusia ‘moden’ byk dipengaruhi dengan ‘jaringan sosial internet’ atau ‘social network’. Tak kiralah Facebook, Friendster, Tweeter, Myspace, etc. majoriti komuniti internet pasti termasuk dalam jaringan sosial ini. Paling popular ialah Facebook atau FB. Adeyang anggap FB sama penting dengan MyKid, sampaikan baby yang belum tahu merangkak dah ade personal FB.

Banyak jenis orang dlm FB ni, ada yang join utk suka2, ada yang join sebab nak cari kawan,cari jodoh, cari customer, nak jadi follower selebriti,nak kongsi hobi. Ada yang update dan view setahun sekali, sebulan sekali, hari-hari, dan ade yang dah tak boleh tinggalkan FB...duduk depan PC sebab nak tengok update dari kawan2.
Yang dah tangkap syiok, kene virus dah ketagih, dah jadi ekstremist, kalau boleh semua benda, semua photo, segala aktiviti, luahan hati nak di tayang diFB. Nak makan, nak pergi situ sini, nak jumpa orang itu orang ini, nak join sana sini semua dah tak jadi rahsia lagi. Nak sangat jadi selebriti atau nak cari publisiti? Akhirnya hidup dah takde privasi, semuanya tertayang, ditonton satu dunia.
Sedar atau tak sebenarnya, ‘social network’ dah mewujudkan ‘database’ percuma untuk sesiapa saja. Siapa yang bijak memanipulasi dan mengkaji, banyak orang yang boleh dipangaruhi, diracuni.

Tak salah rasanya nak ber’FB’ , sebab byk juga baiknya. Yang jauh boleh didekatkan, yang hilang boleh ditemukan, yang baik boleh diuar-uarkan. Cuma janganlah sampai terabai yang lebih penting, terdedah semua rahsia. Janganlah sampai separuh waktu kerja, suku jadual harian dihabiskan menatap PC. Sampai terlupa tuntutan amanah dan hak yang lebih penting sebab hidup ini bukan sekadar di internet saja...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga