Langkau ke kandungan utama

Katak oh Katak..

Semalam hujan. Hujan yang lebat. Hujan pagi yang lebat. Hujan pagi yang memaksa banyak kerja-kerja tertangguh, ramai pekerja-pekerja berteduh dan construction manager mengeluh.

Hujan itu rahmat tuhan, tapi ramai yang anggap hujan yang nikmat itu menyusahkan, menangguhkan. Tuhan turunkan hujan, tapi dalam lagu-lagu Melayu, orang tua cakap katak yang panggil hujan? Kenapa katak panggil hujan? Rasanya semua orang tahu lagu bangau oh bangau, dan bukan lagu katak oh katak, tapi dalam lagu tu juga ada jawapan kenapa katak panggil hujan.

Bila cerita tentang katak. Teringat cerita ‘the princess & the frog’. Tapi itu bukan cerita macamana katak panggil hujan atau siapa yang nak makan katak. Itu cerita tentang katak yang disumpah. Katak yang mencari tuan puteri untuk menghapuskan sumpah atas-nya. Katak akan terus berusaha nak cari perempuan yang sanggup ciumnya.
Katak sanggup melompat beratus-ratus kilometer semata-mata nak mencari puterinya, walaupun dia tak tahu mana satu puteri yang sanggup mencium-nya. Kalau katak yang kecik, sanggup melompat beribu-ribu kali, berates-ratus kilometer sebab nak mencari cintanya, sbagai manusia, sanggup ke kita berjalan beratus2 kilometer untuk bertemu orang yang kita sayang, orang yg kita rindu? Boleh, kalau ada usaha dan ada kesungguhan - sebab manusia dijadikan dengan akal dan lebih sempurna dari katak.

Hari ini tak hujan…mana katak??

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga