Langkau ke kandungan utama

Kebijakkan atau Kebodohan


Hak pengundi berdaftar ialah keluar mengundi dan memilih wakil mereka.

Hari ini di N11, Permatang Pauh, Penang, wakil mereka di DUN akan dipilih. Rohaizat, calon BN, seorang bekas Peguam akan menentang , En Salleh Man, P/Jaya Pas Penang yang juga seorang usahawan dengan kelayakan Sarjana Muda.

Kredibiliti wakil rakyat amat penting, tapi mengapa BN begitu tersinggung jika PAS dan PR menyerang peribadi Rohaizat, bukankah rakyat berhak memilih wakil yang bersih, cekap dan amanah?

Banyak cerita panas tentang Rohaizat yang kita dengar. Isu pecah amanah, dilucutkan kelayakan Peguam serta kisah rumahtangganya, semuanya mewarnai kempen. Tidak pula kita dengar BN memainkan isu peribadi calon PAS, mungkin kekeringan idea, atau tiada apa untuk digossipkan. TPM, Muhyiddin Yassin, dengan lantang menggesa pengundi ‘bijak’ memilih wakil rakyat. Adakah tafsiran ‘bijak’ itu ialah mengundi BN, dan maksudnya pengundi di lima negeri dalam PRU tahun lepas semuanya ‘bodoh’ kerana memilih PR?
Tapi BN lebih gemar menyerang Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Nik Aziz, dengan isu ‘masuk syurga’ yang aku rasa budak sekolah agama pun boleh fikir dengan logiknya. Manabisa seorang tuan guru waras untuk menghukumi masuk syurga atau tidak seorang itu, kenyataannya mungkin diputar belitkan. Yang herannya sejak bila UMNO mula memikirkan Syurga atau Neraka? Bukankah perjuangan mereka ialah untuk membela bangsa Melayu, dan bukannya agama Islam??


Selama memilih calon dengan ‘BIjak’ wahai pengundi Permatang Pasir.

Ulasan

  1. Tahniah En Salleh Man...
    Pikullah amanah pengundi dengan penuh tanggungjwab & amanah..
    Untuk BN..cuba lagi dalam P/Raya Kecil akan datang...cari le method baru berkempen...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga