Langkau ke kandungan utama

Remembering Micheal


Entah berapa lama aku tak menulis sesuatu di YL ini. Entah 2 minggu entah lebih. Entah kenapa…Tiada perkara menarik untuk dititipkan? Bukan. Terlalu sibuk dengan kerja? Mungkin…

Blog terakhir sebelum ini ialah pada 24 June. Tapi sepanjang masa itu sehingga sekarang, banyak proses yang berlaku, banyak perkara yang terjadi. Paling utama pada 25 June, bilamana dunia dikejuti dengan kematian Superstar Micheal Jackson. Aku bersedih dengan kematiannya? Tak perlu..Aku terasa kehilangannya? Mungkin juga..

Aku bukanlah fanatik pada MJ ataupun pengumpul memorabiliany..namun aku rasa dunia telah kehilangan sesuatu yang istimewa dalam MJ.
Lupakan dulu pada kontroversinya atau evolusi hitam-putihnya..aku rasa MJ lebih dikenang kerana versatalitinya. Penyanyi, composer, dancer, kareografer, pelakon, businessman, pencetus kontroversi – itulah MJ.

Komitmennya perlu dicontohi. Aku baca dari satu column tulisan dari TIME, menyatakan Jacko sangat komited dalam sesuatu. Sbg contoh, dalam satu konsert mengenang peristiwa September 11 beberapa tahun lalu, Jacko menhabiskan hampir sejam untuk mempraktis suara/warm-up suara dibelakang pentas. Bagi seorang superstar yang telah lebih 40 tahun menghibur dan berkonsert, komitmennya itu amat dikagumi.

Bagi aku kehidupan MJ diplotkan dengan sangat berseni dan kontroversi untuk menjadikan nya “SUPERstar”. Dari ‘best selling album’ untuk Thriller, kehidupan misteri, transformasi dari hitam ke putih (tapi aku rasa dia lebih terkenal sebagai penghibur ketika hitam) serta kematian mengejut, semuanya mengundang perhatian umum. Dengan jualan 750million album dan sold-out konsert, MJ sememangnya ‘King of Pop’.

Secara personalnya, apa yang aku kagumi tentang MJ ialah bakat, kreativiti serta kesungguhannya. Daripada melodi yang ‘catchy’, lirik yang terkesan, dan skill tarian original, MJ ialah trendsetter dalam dunia hiburan. Tapi aku lebih gemar lagu slow MJ macam You’re Not Alone, Man in the Mirror, Human Nature & Heal the World.

Terlalu banyak untuk dikatakan tentang ‘superstar MJ’ ini, tapi apa yang pasti lagenda ini telah menjadi sejarah untuk dikenang bagi yang masih ada. R.I.P.

p/s: TIME Special Commemorative MJ Edition & DVD MTV Jacko aku dah dapat, sekarang nak cari DVD Dengerous & Bad Tour Concert…hehe..starting to collect a piece of history…

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga