Langkau ke kandungan utama

Jalan-jalan, Makan-makan...


Jalan2 dan makan2 adalah dua perkara berbeza. Untuk jalan2, harus ada transport, untuk makan2 harus ada makanan. Walaupun dah lebih dua bulan aku kat Penang ni, tp 2 aktiviti ni aku baru mula dalam 3 minggu terbelakang ni…Kenapa? Entah..

Memang tipu lah kalau orang cakap susah cari makan kat Penang ni. Aku rasa hamper setiap jalan kat Penang ni ade kedai makan. Kecuali le Penang Bridge tu, takda kedai makan, tapi kalau ikut idea design Pak Lah, 2nd Bridge ni pun akan ade tempat rehat2 makan2 kat tengah-tengah laut. Kita tengok je la nanti.

Mungkin lifestyle org Penang ni suka makan luar, mungkin sbb dah sibuk cari duit siang hari. So, malam2 diorang pun beserakkan la keluar makan, sampai le tengah pagi. Sampai ada satu kedai nasi lemak tu, diorang stat berniaga pukul 2 pagi. Tak ke gile makan namanye tu?MAkan nasi lemak pagi2, macam nak sahur.

Padang Kota, Padang Brown, Jalan Chulia, Free School, Jalan Penang, Gurney drive tu sume nama2 famous foodcourt kat Penang yang aku tau dan aku pernah pergi. Tp makanan popular diorang takde lain, Pasembor, Nasi Kandaq, Mee Udang, Cendol, Laksa….Kassim Mustapha, Pelita, Sup Hameed, Kapitan…sume aku dh jelajah..Sebenarnya aku tak minat sgt Nasi Kandaq ni, tp layan je la…Tapi ada satu kedai ni aku tak try lagi, Nasi Kadar Beratur. Nama agak lawak, tapi memang betul, nak amik nasi pun kene beratur, sbb orang ramai. Dia bukak kol 10malam, tapi member aku cakap 2-3 pagi pun orang masih beratur lagi…NAsi Kandaq punya hal. Org Cina kat sini pun banyak gak berniaga Pasembor ngan Cendol…tp aku rase kurang halal le kot…

Tu belum kira hawker2 yang berniaga kat tepi pantai waktu petang. Tapi de satu makanan popular Melayu yang agak susah nak cari kat Penang ni, Nasi Lemak. Aku tanya org Penang sendiri pun diorang tak tau nasi lemak yang famous. Mungkin sbb Nasi Kandaq and Nasi Briyani lebih famous kat sini.

So, memandangkan dah tak lama lagi kat Penang ni, aku akan try lagi explore famous foodspot kat Penang ni. Aha..New Park Wold pun tak pergi lagi…ok2 next weekend…kira macam kitorang buat rancangan ‘warong kita’ edisi Penang le kat sini. Thanks tu Lutfi…partner jalan2 makan2 dan juga Rizall, tourist guide tak berbayar.

Anyway, ada sape2 tau kedai Nasi Lemak sedap kat Penang ni?? Any info??

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga