Langkau ke kandungan utama

The Bucket List


Perkara apa yang dirasakan perlu ditunaikan sebelum menemui kematian?
Carter (Morgan Freeman), adalah seorang mekanik biasa yang mempunyai pengetahuan sejarah yang hebat manakala Edwards (Jack Nicholson) adalah seorang tycoon - pemilik hospital yang kaya raya. Kedua2nya didiagnos menghidap kanser pada tahap terakhir. Mereka ditempatkan dalam bilik yang sama dihospital kepunyaan Edwards. Dari situ mereka mula menjadi sahabat. Hingga satu hari bila Carter mula menulis ‘the bucket list’, Edwards berpendapat, mengapa tidak dihabiskan masa mereka melakukan perkara2 impian daripada hanya berbaring dihospital menunggu maut.

Dari situ bermulalah eksplorasi kedua2 geng ini untuk berseronok buat kali terakhir dalam hidup mereka - berlumba kereta, skydiving, memanjat Piramid, ke Safari dan lain2. Satu insiden di Hong Kong telah membuatkan Carter terasa untuk pulang ke pangkuan keluarganya. Reunion keluarga berakhir dengan Carter terpaksa dikejar ke Hopital dimana dia akhirnya menemui ajal dimeja bedah. Edward kemudiannya pergi ketika usia 80 tahun. Abu mayatnya diletakkan dipuncak Himalaya, bersebelah abu mayat Carter. Akhirnya tertunai sudah semua ‘the bucket list” mereka berdua.

Filem best ni banyak mengajar tentang menghargai hidup dan impian biarpun berdepan maut. Hidup perlu diisi dengan sesuatu yang bermakna – dan perlu ada cita2 untuk ke arah itu.
Sebuah cerita yang agak ringan jalan ceritanya – tetapi lakonan kedua2 lagenda Hollywood ini begitu menghidupkan suasana. Dan lagi banyak “kata2” indah dalam flem ini. Dan kerana itu filem ini perlu ditonton….

Ulasan

  1. ish2..kene donlod ni..
    lame gler x layan movie.asek bz ajek.huhu

    BalasPadam
  2. donlod2...
    rugi x tgk wooo....haha
    cepat2...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga