Langkau ke kandungan utama

the KITE RUNNER


tengok movie ni last week, tapi agak bizzy nak post kt YL,..ye la...masuk ofis pun seminggu 2 kali jek, haha...

Bukanlah sebuah filem baru, tapi dah ditayang pada 2007 (nominated untuk Oscar 2007), cuma aku je baru dapat cari DVD ni. Di adaptasi dari novel hasil karya Khaled Hosseini, The Kite Runner arahan Marc Forster adalah satu penceritaan mengenai kehidupan yang diolah dengan berkesan. Mengambil kisah dua sahabat, Amir dan Hassan berlatarbelakangkan kota Kabul, Afghanistan bermula dari tahun 70-an, sebelum era penjajahan Russia keatas mereka.

Amir, anak seorang yang berpengaruh dan kaya, manakala Hassan adalah anak kepada ‘servant’ mereka, Ali. Layang2 merupakan permainan popular bagi kanak2 di Kabul pada masa itu, dan Hassan & Amir merupakan pair yang hebat. Kebolehan Hassan sgt dikagumi- boleh membaca dengan tepat, dimana layang2 yang mereka tewaskan akan jatuh. Namun, ketika mereka menjadi partner layang2 yg terhebat di Kabul, terjadi satu insiden yg mengubah pandangan Amir pada Hassan – sejak itu hubungan mereka renggang – dan akhirnya terpisah setelah peristiwa penaklukan Russia. Amir & bapanya lari ke Amerika.

Tahun 2000, Amir dihubungi rakan baik bapanya, hingga membawanya pulang ke Pakistan dan seterusnya ke Kabul. Disana dia mengetahui kisah sebenar mengenai Hassan yg merupakan saudara kandungnya. Tapi ketika itu, Hassan telah mati dibunuh Taliban. Dari sini, bermula perjalanan Amir membawa pulang Sohrab, anak Hassan ke Amerika.

Filem ini mengajar kepada asas nilai hidup ; kesetiaan, nilai sahabat, kasih sayang dan pengorbanan. Pengorbanan Hassan pada Amir membuat Amir terpanggil untuk membantu Sohrab.

Juga kita boleh melihat bagaimana Afganistan, sebuah negara yang penuh dengan keceriaan pada satu masa dahulu, menjadi sebuah medan kemusnahan & penderitaan seperti sekarang.

‘the kite runner’ bukanlah sebuah kisah typikal dan glamour dari Hollywood – ianya adalah satu lagi perspektif hidup dari sudut lain di dunia ini.

Berbaloi tengok cerita ni, sebab beri pandangan dan pengalaman yang berbeza, so apa tunggu lagi.

« There’s a way to be good again….. »

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga