Langkau ke kandungan utama

Hidup, Rezeki & Peluang.....


dah dekat2 2 minggu aku ulang alik s.alam - nilai hari2...sgt letih...weekend pun kerja....tp nak buat mcmane....abah aku bukan S.M Nasimuddin.....
kulit aku pun rase2nya dh makin tinggi percent tintednya ni...mungkin dh capai tahap 40-50%..nak tunggu abis projek..boleh jadi tukar bangsa aku ni...mungkin bila balik umah mak abah boleh jadi kurang kenal...haha

bila memikirkan malas, panas & penat, memang rasa macam nak balik kampung jual air tebu kat tepi simpang je, tak pun nak keje jaga cyber cafe...tapi ni le namanye cabaran hidup..nnti dh tua2 boleh le cite kat anak cucu kisah hidup muda2...haha..."atuk dulu masa muda......"

tp bila tgk "baiyaa" bangla kat yard ni, aku rasa beruntung jugak le..
bila fikirkan diorng ni lagi kesian, dtg jauh2, gaji ciuput,untuk kerja teruk2....korang sanggup?
duduk sini sorang2, tak tau hal famili kat kampung, korang boleh?

kalau takat pergi Dubai, Sudan, Afrika jadi Project Engineer tu boleh le, - ni aku cite pasal pergi jauh semata nak jadi kuli batak....aku tak rasa ada orang melayu atau malaysia yang berkapasiti buat mcm tu...jadi aku rasa, bangsa kita ni tak cukup kuat & kental lagi le rasanya...

korang fikir diorang tu nak sangat ke dtan mesia ni, kerja susah payah?
tapi sebab memikirkan yang hidup ni perlu diteruskan, dan rezeki & peluang tu ada dimana2, so diorang ambil risk dalam hidup - sebab kat negara diorang peluang tu terhad....

so, cuba fikir balik, hidup kita ni beruntung atau tak...jgn asyik merungut & mengular je time kerja....haha

p/s: aku rasa macam nak pergi Denmark - nak kerja kat sane, jd tollgate boy pun takpe....diorang kata awek2 kat sana cun2...hehe..bole?

Ulasan

  1. chet, pe brg keje kat denmark .. keje kat lubnan xpun syria, lg lawa2 ... hihi denmark aweknye LODOS jek mau ke? kui kui kui

    BalasPadam
  2. wei ... ko ada facebook x?klu ada bak dtg emel add ko

    BalasPadam
  3. a ah..kat sane je cun..kt m'sia pon byk beb..just dont be too picky!(ckp org plak aku)

    BalasPadam
  4. kat mesia mmg byk gak awek cun...tp sume org dh register la...ape nak buat...

    BalasPadam
  5. ade je yang org x register lagi..tp xde la cun2 sangat..boleh la..yg penting berkualiti and made in malaysia~promote nampak~

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga