Langkau ke kandungan utama

Anjing Setinggan Jadi Jutawan

rugi kalau tak tengok

"Slumdog Millionaire"
filem yang begitu hebat diperkatakan dan telah menang begitu banyak anugerah...
best sangat ke cerita ni?....
jawapan aku..Ya...!

jalan ceritanya mudah, gabungan rancangan terkenal "Who wants to be a millionaire" dan kisah hidup masayarakat setinggan di Mumbai, India.
apa yang menariknya, kisah ini digarapkan dengan begitu teliti dan kemas, membuatkan penonton sentiasa fokus untuk mengikuti babak2 seterusnya...

kisah hidup Jamal, Salim & Lathika....semuanya membantu Salim untuk bergelar Jutawan & usahanya untuk bertemu Lathika, cinta sejatinya..cheewahh...
setiap soalan program itu, semuanya pernah dilalui oleh Jamal dan berkesan dalam kehidupannya sedari kecil..

walaupun menggunakan program "who wants to be a millionaire" sbg sumber jalan cerita, tapi kisahnya cukup original & kreatif...
pada aku..lakonan watak2 dalam cerita ini tidaklah begitu terkesan, tapi jalan penceritaan & susunan babaknya yang sungguh hebat...kekuatannya pada filem itu sendiri dan bukan pelakon...

so korang mesti kene tengok cerita ni....bukan macam cerita hindustan yang lain, walaupun pelakonnya semua hindustan...takde lagu2, joget2, cinta bagai nak rak...
yang ada cuma kisah orang miskin yang mengejar kekayaan & cinta sejati...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga